Rover vindt het belangrijk, dat er bij iedere lijn bij belangrijke haltes een goede, veilige en liefst overdekte gelegenheid is om je fiets neer te zetten. | Archieffoto Willemien Timmers
Rover vindt het belangrijk, dat er bij iedere lijn bij belangrijke haltes een goede, veilige en liefst overdekte gelegenheid is om je fiets neer te zetten. | Archieffoto Willemien Timmers

Onderzoek gebruik bus en fiets in Oegstgeest

Algemeen

Rover (Reizigersvereniging Openbaar Vervoer) heeft een actieve werkgroep in Oegstgeest. Het is mede aan Rover te danken dat in 2016 is besloten, dat bus 187 over de Lange Voort en langs het winkelcentrum is blijven rijden. Niet iedereen woont op loopafstand van een bushalte, en zeker niet van een bushalte waar hij op de lijn naar zijn bestemming kan stappen. Daarom vindt Rover, net als de provincie Zuid-Holland en de gemeente, het belangrijk, dat er bij iedere lijn bij belangrijke haltes een goede, veilige en liefst overdekte gelegenheid is om je fiets neer te zetten en dan met de bus verder te gaan.
De gemeente schrijft, als onderdeel van haar duurzaamheidsbeleid, van plan te zijn hier ook de komende jaren aandacht aan te besteden. Daarom heeft Rover een onderzoek gedaan naar de hoeveelheid en de kwaliteit van de rekken en klemmen die er bij haltes in het dorp staan.
Het resultaat viel tegen. Qliner 386 naar Den Haag, die bij het hoogwaardig openbaar vervoer wordt gerekend, heeft bij de oprit naar de A44 een stalling, die ooit schoon en overdekt was, maar nu vies en beschadigd. Een halte eerder, bij de Leidsebuurt, waar nog drie andere lijnen langskomen, staan de fietsen schots en scheef tegen een muurtje. Op de Abtspoelweg lagen, door gebrek aan klemmen, fietsen omgewaaid op de grond. Bij veel haltes staan een of twee klemmen, en dat is weinig. De vormgeving van de klemmen is een ratjetoe. Vergeleken met andere gemeenten in de bollenstreek is het aanbod mager te noemen.
Een positieve uitzondering was de halte Posthof, buiten de bebouwde kom, waar de Haarlemmertrekvaart de A44 kruist. Dat is een van de haltes met de minste instappers, maar hij heeft verreweg de beste voorzieningen. Die zijn echter niet door de gemeente Oegstgeest verzorgd, maar door de provincie.


Voorzitter Jan van Dijk: "We hopen dat we met dit onderzoek de gemeente helpen snel enkele knelpunten aan te pakken en op andere punten 'quick wins' uit te voeren. In lijn met het Mobiliteitsplan 2017-2027, maar vooral in het belang van de Oegstgeester gebruikers van het openbaar vervoer. Opmerkingen van lezers via e-mail jvandijk47@casema.nl zullen we zeker in ons overleg met de gemeente meenemen." Via dit e-mailadres is ook het volledige verslag op te vragen.

Uit de krant

Uit de krant