De leerlingen proefden onder andere chips van aardappeltruffel bij De Jonker. | Foto Willemien Timmers
De leerlingen proefden onder andere chips van aardappeltruffel bij De Jonker. | Foto Willemien Timmers

Leerlingen Duinzigt bezoeken De Jonker

Onderwijs

Leerlingen uit 2 mavo en 2 havo van Teylingen College Duinzigt brachten op maandag 4 maart een bezoek aan Restaurant De Jonker aan de Lange Voort.

In het kader van Duinzigt XL biedt het Teylingen College vanaf 2014 bovenop het reguliere programma aan brugklas- en tweede klasleerlingen een blokuur arts, sports of discovery. Het idee hierachter is om kinderen zich verder te laten ontwikkelen in gebieden waar ze goed in zijn, of te laten ontdekken waar ze goed in zijn. Kinderen die kiezen voor Discovery ontdekken vanalles. Op een afwisselende en actieve manier maken zij kennis met de wereld van wetenschap, uitvindingen en ontdekkingen. Bij Discovery verdiepen ze zich in de ruimte en ruimtevaart en bouwen zelf rakketjes, leren ze door stenen te bestuderen over bergen, vulkanen en het ontstaan van de aarde. Er worden van diverse materialen bruggen gebouwd en getest. Ze leren hoe te overleven als ze op zichzelf en hun omgeving zijn aangewezen waarbij ze water reinigen, hutten bouwen en vuur maken.

Het restaurantbezoek van afgelopen maandag was deel van de module Fun with Food. De opzet van de module is dat leerlingen de startup van hun imaginaire restaurant, herberg, eetcafé voorbereiden. Gedurende de hele module worden ze beoordeeld op samenwerken, taakverdeling, ideeën over sfeer, inrichting en menu en uiteindelijk op het presenteren van hun gerechten, moodboard en menukaart tijdens de kookwedstrijd.

Met name het op onderdeel samenwerken en het verwerken van feedback ligt deze weken de nadruk.

"In deze module zijn we begonnen met blindproeven, want een goede kok moet natuurlijk weten welke smaken er zijn en hoe hij deze het beste kan combineren", vertelt docente Marijke Boon. "De leerlingen hebben via de beruchte tonic-met-Baileys-proef geleerd dat eiwitten kunnen gaan schiften onder invloed van zuur en daarna gezien dat enzymen in verse ananas de eiwitten in yoghurt ook afbreken waardoor een lekker toetje veranderd in een onsmakelijk prutje."

Natuurlijk hebben de leerlingen ook zelf gekookt. "We zijn simpel begonnen met eieren koken en bakken, en in februari hebben ze zelfs aan improvisatie-koken gedaan."

In het kader van het tegengaan van voedselverspilling tegengaan mocht de docente de ene week bij Albert Heijn Merenwijk en de andere week bij Albert Heijn Lange Voort op maandagochtend verse afgeschreven spullen ophalen. Daarmee hebben leerlingen die maandagmiddagen gekookt. "De heerlijkste smoothies, kruidenboter en soepjes werden bereid, en aan TOA Jan, mijn schoonvader (die kwam helpen) en mij werd steeds vol trots gevraagd of we wilden proeven."

De Jonker

Maandag mochten de leerlingen dus bij De Jonker kijken, waar ze gezien hebben hoe zwezerik bereid wordt. Verder heeft Octave laten zien hoe hij met zijn geheime ingrediënt crème caramel bereidt, mochten de leerlingen chips van aardappeltruffel proeven en hoorden ze meer over de ins en outs van het werken in en runnen van een restaurant.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant

Uit de krant