Fietsenrekken kunnen ondersteunend  zijn bij het stimuleren van openbaar vervoer. | Foto Willemien Timmers
Fietsenrekken kunnen ondersteunend zijn bij het stimuleren van openbaar vervoer. | Foto Willemien Timmers

De Reizigers vereniging openbaar vervoer Rover over de nieuwe Mobiliteitsnota

Politiek

De Reizigers vereniging openbaar vervoer Rover, afdeling Holland-Rijnland, heeft kennisgenomen van de mobiliteitsnota. Onderstaand reageren zij met name op de onderwerpen die samenhangen met het openbaar vervoer in Oegstgeest.

"De nota behandelt veel verschillende onderwerpen waarbij de aandacht voor het openbaar vervoer beperkt blijft tot het schetsen van een probleem. Het stuk veronderstelt dat het openbaar vervoer slechts voor specifieke groepen bewoners een functie heeft en gaat er helaas niet van uit dat openbaar vervoer een belangrijke functie heeft voor de duurzame mobiliteit in het algemeen. Alle inwoners van Oegstgeest moeten in onze visie gemakkelijk en snel gebruik kunnen maken van een openbare verbinding in de regio Oegstgeest. Ook in Oegstgeest zijn er veel bewoners die geen of beperkt een auto kunnen of willen gebruiken.

Ook in Oegstgeest vlakt de autonome toename van het particuliere autobezit af. We zouden het gemeentebestuur willen aansporen om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren als een aantrekkelijk alternatief voor het gebruik van de auto. Dit omdat ook het bestuur van Oegstgeest grote waarde hecht aan duurzaamheid in combinatie met de sterk groeiende mobiliteit. Zou daarom in de mobiliteitsnota het sterk verbeteren van het openbaar vervoer dan niet centraal kunnen staan?"

Rover onderschrijft het belang van een goede busverbinding tussen Oegstgeest en het station Centraal te Leiden. "Leiden is echter meer dan een centraal station, de verbinding met de binnenstad en de andere stadswijken, de verbinding met culturele- onderwijs- en sportvoorzieningen zijn voor Oegstgeester bewoners evenzo van groot belang. De bushalte op de doorgaande lijnen naar Katwijk en Noordwijk zijn eveneens van belang om in het ov-plan op te nemen. De Gemeenteraad heeft inmiddels een unanieme uitspraak gedaan over het handhaven van buslijn 186/187 over de Lange Voort, deze belangrijke kanttekening wordt in de nota helaas niet genoemd."


Rover verzoekt het bestuur van Oegstgeest binnen een afzienbare termijn zorg te dragen voor verhoging van álle busperrons. Ook wordt verzocht om na te gaan bij welke bushaltes het plaatsen van fietsenrekken ondersteunend kan zijn het stimuleren van OV.

Over de veiligheid op de Lange Voort wil Rover kwijt dat men erop wil aandringen om de eerder aangenomen motie over het handhaven van buslijn 187/186 integraal uit te voeren en de noodzakelijke verbeteringen op de Lange Voort niet ten koste te laten gaan van een goede busverbinding.


Kritiek heeft Rover op de norm voor de afstand van huis tot een bushalte. "Dat is 500 meter terwijl de norm voor de afstand van huis tot een parkeerplaats slechts 150 is. Dit verschil tussen particulier en openbaar gebruik wordt niet nader gemotiveerd hetgeen bij ons vragen oproept over deze vorm van discriminatie ten nadele van autoloze burgers."

Tenslotte bepleit Rover aandacht voor de sterke verbeteringen in de huidige ontwikkelingen van openbaar busvervoer. Overheden en vervoerders werken met toenemend succes aan een steeds populair wordende bus. Hierdoor is het aantal buspassagiers in deze regio sinds 2013 met 20% gegroeid (opgave Arriva november 2016).
Positieve bijdragen ter stimulering van het OV mogen volgens Rover ook van de zijde van het gemeentebestuur van Oegstgeest daadwerkelijk verwacht worden in een toekomstgerichte nota mobiliteit.

Uit de krant

Uit de krant