Het op straat laden en lossen zorgt voor onveilige situaties en - volgens de bewoners - overlast.
Het op straat laden en lossen zorgt voor onveilige situaties en - volgens de bewoners - overlast.

Bewoners willen geen aparte laad- en losplaats aan de Ommevoort

Algemeen

Het verkeer wordt steeds drukker aan de westzijde van winkelcentrum Lange Voort. Met name het aantal verkeersbewegingen rond het laden en lossen van de winkels, (Jumbo, Domino's en China House - in die volgorde) is toegenomen. Dit gebeurt op straat, in een buitenruimte die daar niet erg geschikt voor is.

Domino's Pizza heeft geen eigen laad- en losgelegenheid. De Jumbo heeft dat – inpandig – wel, maar doordat de winkel door steeds hogere vrachtwagens bevoorraad wordt die inpandig niet kunnen laden en lossen, gebeurt dat vaak op straat. De inpandige ruimte is volgens de gemeente en de Jumbo vanwege leidingen die langs het plafond lopen, niet op te hogen.

Kortgezegd: Omdat in de huidige situatie veel vrachtwagens op de rijbaan laden en lossen en hiermee de fietsstrook blokkeren, ontstaan er onveilige verkeerssituaties. Ook is de doorstroming in het geding.
Volgens de gemeente en de Jumbo is het daarom belangrijk dat een veiligere situatie gecreëerd wordt voor alle weggebruikers door een laad- en losgelegenheid te realiseren naast de rijbaan. Drie parkeervakken zouden daarom omgevormd moeten worden tot laad- en loslocatie.

"Ik besef dat de meest ideale situatie zou zijn dat we alles inpandig lossen", stelt supermarktmanager Rien de Haas. "Maar dat is helaas niet mogelijk. De inpandige ruimte is 3,80 meter hoog, terwijl bijvoorbeeld de vrachtauto van mijn leverancier van diepvriesproducten al 4,20 meter hoog is. Op de hoogte van de wagens heb ik geen invloed. Te hoog is te hoog. Als vrachtwagens het toch gaan proberen, kost dat heel veel tijd en overlast, en rijden zij leidingen stuk." De Haas benadrukt dat de te lage laad- en losruimte een architectonische fout is, waar zij als huurders niets aan kunnen doen. "Nogmaals: het liefst zouden wij alles inpandig afhandelen, maar dat gaat gewoon niet. Naast het feit dat de ingang voor grote wagens te laag is, komen er vaak ook meerdere vrachten tegelijk aan. Die wagens willen we zo snel en veilig mogelijk laten parkeren. Hoe langer men aan het insteken is, hoe meer overlast. We moeten zoeken naar oplossingen, want we kunnen als winkel niet in het niets verdwijnen."

De bewoners van het appartementencomplex boven de winkels realiseren zich dat bevoorrading van het winkelcentrum 'een elementaire functie vervult binnen de Oegstgeester samenleving', maar vreest dat de aanleg van een grote laad- en losgelegenheid nog meer zal uitnodigen om te gaan laden en lossen in de openbare ruimte, 'met nog meer overlast tot gevolg'. "Het streven moet blijven om alleen inpandig te laden en te lossen en alleen bij hoge uitzondering in de openbare ruimte", laat een vertegenwoordiger van de Vereniging van Eigenaren weten. "Ook is een punt van aandacht dat deze laad- en losgelegenheid ontegenzeggelijk gebruikt zal worden door andere leveranciers dan de Jumbo en Domino, waardoor de opleggers van Jumbo alsnog niet kunnen parkeren."
Het laden en lossen in de buitenruimte zorgt, zeker nu de Jumbo afgelopen jaar is uitgebreid, volgens de bewoners voor geluidsoverlast. Zij noemen gekletter van rijplaten, te lang draaiende motoren en aggregaten, lawaai van hydraulische liften en uitlaatgassen. De bewoners ervaren beduidend minder overlast wanneer er inpandig wordt geladen en gelost. "Het is nooit de bedoeling geweest dat dat op de weg zou gebeuren", stellen de bewoners. "Bij de koop van deze appartementen heeft de verkopende partij de bewoners aan de westkant van de Ommevoort verzekerd dat er in dit gebouw inpandig geladen en gelost zou worden." Volgens hen is inpandig laden en lossen bij de Jumbo wél mogelijk, en geldt er in Nederland een maximale hoogte van vrachtwagens van 4.00 meter. "Een chauffeur van Jumbo heeft ons verzekerd dat de vrachtwagens van Jumbo maximaal 3,80 meter hoog zijn. Bevoorrading van de winkel via de expeditie ruimte is dus mogelijk", stellen zij. Rien de Haas ontkent dit. "Er zijn bij het Jumbo-distributiecentrum in Woerden slechts zeven trailers die in onze ruimte passen. Ik kan daar helaas niets aan doen. We hebben veel geïnvesteerd om de winkel stiller te maken. De metingen zijn ook altijd in orde. Ook buiten de winkel doen we ons best, en spreken we bijvoorbeeld chauffeurs, ook van andere winkels, er op aan als zij hun motor laten draaien. Ik denk dat een laad- en losplek juist zorgt voor minder verkeerschaos en geluidsoverlast."

De bewoners vinden echter dat het oorspronkelijke uitgangspunt, namelijk dat er in het complex Lange Voort inpandig geladen en gelost zal worden, gehandhaafd moet blijven. "De gemeente moet zelf onderzoeken of een aanpassing van de hoogte van de inpandige expeditieruimte mogelijk is. Leidingen kunnen bijvoorbeeld verlegd worden."

De supermarktmanager geeft overigens aan dat het aantal verkeersbewegingen van de Home Delivery van Jumbo is afgenomen omdat dat steeds meer vanaf een ander centraal punt in de regio wordt geregeld.


Bezwaar

Het verkeersbesluit om de Ommevoort bij de Jumbo anders in te richten is op 14 augustus bekend gemaakt. Hierna is er zes weken de mogelijkheid om bezwaar te maken. De rechter kan straks de bewoners in het gelijk stellen. Dan zal de verkeerssituatie blijven zoals hij nu is. "Dan zullen verkeersonveilige situaties blijven bestaan", aldus de Haas.
Bewoners hopen echter dat het pand zo aangepast kan worden, dan er alsnog meer goederen binnen kunnen worden gelost.

(Willemien Timmers)

Zo zien de bewoners het het liefst: inpandig.

Uit de krant

Uit de krant