Matt Poelmans, Wim van den Berg Mia de Beun en Sieward Nijhuis. | Foto PR
Matt Poelmans, Wim van den Berg Mia de Beun en Sieward Nijhuis. | Foto PR Foto: PR

Oegstgeest aan tafel met Hans Alders

Algemeen

Schiphol zit aan zijn grens wat betreft de 500.000 vluchten maar heeft desondanks de wens om "gematigd" met 1,5% per jaar te willen blijven groeien. "Schiphol heeft zich echter de afgelopen jaren niet aan de gemaakte afspraken van hinderbeperking gehouden. Nu de minister een nieuwe Luchtvaartnota 2050 moet vaststellen en advies vraagt aan de Omgevingsraad Schiphol (ORS), vinden er door de ORS allerlei initiatieven plaats om maatschappelijk te consulteren, waaronder een internetconsultatie, online-sessies en huiskamergesprekken", aldus Mia de Beun, in Oegstgeest actief bij het platform Duurzaam Dorp Oegstgeest.

Op vrijdag 9 november heeft in Leimuiden een dergelijk huiskamergesprek over de Kaagbaan onder voorzitterschap van Hans Alders plaatsgevonden. Vanuit Oegstgeest waren daarbij uitgenodigd Wim van den Berg OZV (Oegstgeest zonder vlieghinder), Mia de Beun (Duurzaam Dorp Oegstgeest) en Sieward Nijhuis (Luchtwachter Holland Rijnland). Vanuit de ORS was delegatieleider van de bewonersvertegenwoordiging Matt Poelmans uit Oegstgeest aanwezig.


Mia de Beun bracht onder de aandacht dat de klimaatproblematiek zich zo ontwikkelt, dat de mensheid nu echt snel moet handelen om desastreuze klimaatverandering te voorkomen. Nu al worden in de Arctische zee bijvoorbeeld maatregelen getroffen om verder afsmelten van ijsbergen fysiek tegen te houden, omdat deze tot enkele meters zeespiegelstijging kunnen leiden. Sieward Nijhuis gaf daarbij aan dat het niet houdbaar is om de internationale lucht- en scheepvaart, die nu nog buiten het klimaatakkoord van Parijs vallen, worden uitgezonderd. Ze zullen met een eigen klimaattafel onderdeel moeten worden van het uiteindelijke klimaatakkoord waarbij ze ook vallen onder de klimaatwet. De uitwerking daarvan heeft zijn neerslag in de luchtvaartnota en daarbij zal uiteindelijk een krimp van de luchtvaartsector onvermijdelijk zijn.

Wim van den Berg liet voor deze bijeenkomst een analyse zien van Wim Dechering over de vlieghoogtes boven Holland Rijnland. Hij trok een opmerkelijke conclusie: ongeveer 40% van al het aankomend vliegverkeer in onze regio wordt op een hoogte van ongeveer 600 meter afgehandeld. Dit is uitzonderlijk laag en veroorzaakt veel geluidsoverlast. Volgens Michiel van Dorst, CEO van Luchtverkeerleiding Nederland (LVNL), is het luchtruim is zo druk dat niet alles op hogere vlieghoogtes is af te handelen. Hij wilde desgevraagd wel nagaan in hoeverre voor alle vluchten een minimale hoogte van 900 meter kan worden aangehouden. Verder gaf Sieward Nijhuis aan, dat indien de luchtvaartsector de klachten van de omgeving serieus neemt, zij zou moeten overwegen een einde te maken aan nachtvluchten. Een goede nachtrust is immers voor iedereen essentieel. Matt Poelmans vulde aan dat in Frankfurt een nachtvluchtverbod sinds 2011 goed blijkt te werken terwijl Schiphol de afgesproken glijvluchten bij landingen gedurende de nacht niet is nagekomen.
De huiskamersessie was vooral bedoeld om de omgeving de kans te bieden om inbreng te leveren aan het debat over de nieuwe luchtvaartnota 2050. De terugkoppeling komt via een verslag op de luchtvaartdag van 8 december. Wel liet Hans Alders zich ontvallen, dat hij de inbreng goed heeft begrepen en dat hij teleurgesteld is dat er zoveel nieuwbouw heeft plaatsgevonden op plekken, waar je van te voren kon begrijpen dat de hinder onredelijk hoog is. De vertegenwoordiging uit Oegstgeest heeft in ieder geval laten weten, dat er geen draagvlak is voor verdere groei en zelfs inzet op krimp van Schiphol.

Uit de krant

Uit de krant