Tijs Yesilkagit en Levi Pronk, beiden vijftien, doen boodschappen voor ouderen. | Foto Willemien Timmers
Tijs Yesilkagit en Levi Pronk, beiden vijftien, doen boodschappen voor ouderen. | Foto Willemien Timmers

Jonge ondernemers starten met De Fietskruideniers

Algemeen

Zonder hun economieproject op het Stedelijk Gymnasium in Leiden was hun bijzondere bedrijfje waarschijnlijk nooit ontstaan. Alsof ze niet anders gewend zijn, vertellen Levi Pronk en Tijs Yesilkagit over hun dit jaar gestarte onderneming: De Fietskruideniers.

Voor het vak economie konden beide jongens vorig schooljaar, ze zitten nu in de vierde, bonuspunten krijgen als ze na een opdracht over het opzetten van een eigen zaak, ook een ondernemingsplan zouden schrijven. "We waren enthousiast geworden over het onderwerp en hebben, met een klein beetje hulp van onze economiedocent, mijnheer Nazir, het idee dat we in ons hoofd hadden verder uitgewerkt", vertelt Levi. Samen met Tijs ontwikkelde hij De Fietskruidenier: betrouwbare jongeren die na een uitgebreide kennismaking op de fiets boodschappen doen voor ouderen (of andere Oegstgeestenaren die wegens omstandigheden aan huis gebonden zijn) bij diverse winkels in het dorp.
"We wilden niet zomaar zakelijk bezig zijn, maar iets persoonlijks doen voor een kwetsbare groep in ons dorp. Voor veel oudere mensen is het boodschappen doen een klus waar ze tegenop zien, daar willen we hen voor een klein bedrag graag bij helpen", legt jonge ondernemer Tijs uit.
De fietskruideniers gaan eerst op bezoek bij diegene die van hun diensten gebruik wil maken, voor een kennismakingsgesprek. "Tijdens dat gesprek kunnen we met elkaar kennismaken, en ontdekken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Elke klant heeft specifieke wensen over producten en de winkels waar hij of zij zijn boodschappen graag vandaan wil hebben."

Mantelzorgers ontlasten

De twee actieve jonge ondernemers, ze zijn beiden vijftien, hebben al contact gehad met Stichting Radius om zo hun naamsbekendheid te vergroten. "Ook zij waren enthousiast. Het fijne is dat wij voor maar drie euro per keer de boodschappen doen, en zo mantelzorgers kunnen ontlasten. Zij hebben op hun beurt weer meer tijd om bijvoorbeeld te gaan wandelen met hun moeder, of de tuin aan te pakken voor hun oude buurman." Dat ze geen grote 'weekboodschappen' doen, behoeft eigenlijk geen uitleg. Elke boodschap wordt immers op de fiets gedaan. Groener kan het niet. "Dit concept past bij ons. Het gaat ons om het sociale aspect van het boodschappen doen, en om het opbouwen van een vertrouwensband met diegenen die willen dat wij inkopen voor ze doen."

Boodschappen doen

De eerste klanten zijn er al, en Tijs en Levi hopen dat hun bedrijfje de komende maanden zal gaan groeien. "Het loopt vanaf het moment van de oprichting, begin juli, erg goed. Tot nu toe hebben we alle boodschappen zelf bezorgd, maar als het storm gaat lopen, zullen er meer bezorgers komen. Ook zij zullen weer een band gaan opbouwen met de klanten. Elke klant krijgt zijn vaste bezorger, zodat precies duidelijk is aan welke boodschappen er behoefte is. De eerste keren zal het boodschappenlijstje misschien uitgebreid doorgenomen moeten worden, maar hoe vertrouwder men met elkaar is, hoe soepeler dat zal lopen."
Beide jongens, die voor 'later' een carrière ambiëren als jurist of econoom, benadrukken dat zij echt alleen focussen op het boodschappen doen. "Wij gaan geen tuinen opknappen, ramen zemen of een potje schaak spelen. Dat laten we graag aan anderen over."


Voor wie boodschappen doen een opgave is, en in contact wil komen met De Fietskruideniers belt met 06-29227958 of stuurt een email naar contact@fietskruideniers.nl.

(Willemien Timmers)

Uit de krant

Uit de krant