Bezoekers van de informatieavond bestuderen de kaart van Poelgeest met daarop de bouwweg. | Foto Willemien Timmers
Bezoekers van de informatieavond bestuderen de kaart van Poelgeest met daarop de bouwweg. | Foto Willemien Timmers

Toch korte route bouwverkeer

Politiek

Over twee weken start de bouw van het project de Kasteeltorens in Poelgeest. Het is het laatste project in de wijk, die inmiddels eigenlijk geen nieuwbouwwijk meer genoemd mag worden, omdat de eerste bewoners eind jaren '90 van de vorige eeuw hun huizen al betrokken.

Door Willemien Timmers

Omdat de uitvoer van dit project zo lang op zich heeft laten wachten, hoofdoorzaak was de crisis, was er geen bouwweg meer beschikbaar naar de bouwplaats toe.
Het werd een hoofdpijndossier voor wethouder Wendelien Tönjann; hoe moeten alle zware vrachtauto's met bouwmaterialen de bouwplaats bereiken?
Eén optie was het zware verkeer door de woonwijk, langs basisschool De Vogels te leiden. Dit zorgde voor veel onrust in Poelgeest. Wijkbewoners Edo de Jong en Ive Pennings startten een petitie, die door honderden mensen werd ondertekend.
Een andere optie zou zijn om de inmiddels als fiets- en voetpad ingerichte bouwweg weer als zodanig in te richten. Dit zou voor de bewoners van de eerste huizen van de Hugo de Vrieslaan opnieuw veel overlast geven, terwijl zij eerder al acht jaar langer dan afgesproken bouwverkeer langs hun huis hadden geduld. Bovendien waren er afspraken gemaakt dat, om de leefbaarheid van de hoekhuizen te garanderen, er na 1 januari 2014 geen bouwverkeer meer over de bouwweg zou rijden, en deze als fietspad zou worden ingericht.

Afgelopen donderdag, 15 december, werd er in het gemeentehuis een informatieavond georganiseerd over het bouwverkeer in Poelgeest. Daar werd 'vuurwerk' verwacht van Poelgeestenaren die geen zwaar verkeer door de wijk wilden. Aan het eind van de woensdagmiddag kwam de gemeente Oegstgeest echter al met een verklaring dat er overeenstemming met Jachthaven Poelgeest Marina was bereikt, en dat het bouwverkeer vanaf de Heukelsbrug via hun terrein en via de oude bouwweg het bouwterrein zou kunnen bereiken. "Bouwverkeer van deze orde heeft hoe dan ook invloed. Veiligheid staat voor ons voorop. Met deze route kunnen we veel zorgen en overlast voor de wijk wegnemen," aldus Tönjann in het bericht.
Tijdens de informatieavond kregen bezoekers kaarten te zien waarop de bouwweg is ingetekend. De gemeente noemt het een 'alternatieve route', omdat het eerste deel het nieuwe fietspad intact laat, en een bochtje gemaakt wordt over het jachthaventerrein. De nieuwe weg grenst echter aan de oude, (is slechts een paar meter opgeschoven), slokt een stukje fietspad op, en zal door de direct omwonenden eveneens als overlast-gevend worden ervaren. Je zou kunnen zeggen dat het weinig scheelt of de oude bouwweg gaat weer in gebruik genomen worden.

opluchting

Tijdens de informatieavond reageerden de aanwezige Poelgeestenaren opgelucht op het nieuws, en werden de petitie-handtekeningen aan de wethouder overhandigd. "Dank voor jullie inzet. Deze petitie heeft mij een goed zetje in de rug gegeven," sprak zij. "Negentien jaar bouwen aan een wijk is heel erg lang, dat besef ik ook." Om onduidelijkheid te voorkomen onderstreepte Tönjann dat deze nieuwe bouwweg zal blijven liggen tot echt alle kasteeltorens afgebouwd zijn. "Bovendien wil ik elke twee maanden een bouwoverleg instellen tussen bouwer, bewoners en gemeente." De wethouder gaf verder aan er op te hopen dat alle vijf de appartementencomplexen nu in één keer gebouwd zullen worden.

Naast de nieuwe bouwweg wordt een bestraat fiets/voetpad aangelegd van drie meter breed. Ook komt er naar alle waarschijnlijkheid verlichting – iets wat op het huidige fietspad ontbreekt.

De opluchting van de wijk Poelgeest is groot. Los van de overlast voor zeer veel huizen was het ook fysiek gezien bijna niet mogelijk om de bijzondere ladingen door de wijk te loodsen.

overlast

De bewoners van de huizen aan het begin van de Hugo de Vrieslaan zitten echter opnieuw met de overlast van het bouwverkeer. "We zijn in gesprek met deze wijkbewoners," laat een woordvoeder van de gemeente weten. "Over de inhoud daarvan doen we geen uitspraken."
De gemeenteraad is overigens niet betrokken geweest bij het besluit tot de aanleg van deze nieuwe bouwweg. "Het maken van een bouwweg is een afstemming tussen aannemer en ambtelijk apparaat (zijnde de gemeente). Deze afstemming heeft plaatsgevonden. Nadat de bouwweg gereed is, valt deze onder verantwoordelijkheid van de aannemer. Hij is immers de enige die gebruik maakt van deze route."

Vanaf donderdag 15 december is men al bezig met voorbereidende werkzaamheden. De bouwweg over de haven wordt aangelegd, het bouwterrein wordt ingericht, de fietsroute naar de polder wordt omgelegd en er wordt een damwand geslagen. Deze werkzaamheden worden naar verwachting voor het kerstreces afgerond. Hiervoor zal met beperkt bouwverkeer door de wijk gereden worden. Dit verkeer is niet groter of zwaarder dan het verkeer zoals heeft plaatsgevonden voor het bouwrijp maken. Er wordt rekening gehouden met de aan de route gelegen basisschool en er zijn venstertijden ingesteld. Er zal geen vrachtverkeer plaatsvinden tussen 08.15 en 08.45 uur en 14.45 en 15.30 uur.

Uit de krant

Uit de krant