Matthijs Huizing, Joke de Vries, Hans Portengen en Els Steenbak bij het eerste bezorgmoment. | Foto Willemien Timmers
Matthijs Huizing, Joke de Vries, Hans Portengen en Els Steenbak bij het eerste bezorgmoment. | Foto Willemien Timmers Foto: Willemien Timmers

Bibliotheek Bollenstreek brengt boeken thuis bij leden

Algemeen

Nu de strenge coronamaatregelen langer van kracht blijven, start de Bibliotheek Bollenstreek met een boeken bezorg- en afhaalservice. Vanaf 1 mei kunnen bibliotheekleden online boeken reserveren en die op een afgesproken tijdstip ophalen bij een van de vestigingen. Voor 70-plussers en anderen die het huis niet uit mogen, is er de bezorgservice.

'Heerlijk. Ik begin straks aan de biografie van Stephen Hawking'

“Wij starten met deze extra service omdat de bibliotheken nog langer dicht moeten blijven”, aldus Hans Portengen, directeur van de Bibliotheek Bollenstreek. “We hadden gehoopt op versoepeling van de coronamaatregelen, maar tot onze grote teleurstelling zijn die uitgebleven. Daarom hebben we besloten dat onze leden voortaan online boeken kunnen reserveren en die op een afgesproken tijdstip mogen afhalen. Mensen die volgens de richtlijnen van het RIVM niet naar buiten mogen, krijgen de boeken thuisbezorgd.” Die boeken moeten wel in de betreffende vestiging liggen, want de busjes die normaal gesproken binnen de provincie heen en weer rijden tussen bibliotheken doen dat nu niet. “Mocht je daardoor je favoriete boeken niet kunnen vinden, dan kunnen wij op basis van je voorkeuren een verrassingspakket samenstellen van maximaal vijf boeken. Wie weet welke pareltjes je dan ontdekt!”

Op 1 mei kregen de eerste bibliotheekleden hun gereserveerde boeken thuisbezorgd. In Oegstgeest werd deze eerste lading wordt niet door de reguliere bezorgers afgeleverd, maar door wethouder Matthijs Huizing bij mevrouw Els Steenbak op de M.H. Tromplaan. “Heerlijk dat ik weer een stapel boeken te lezen heb!”, zei deze enthousiast. “Ik vind het altijd erg fijn in de bieb en kwam er zeer regelmatig – tot het coronavirus toesloeg. Door te lezen worden mijn gedachten rustig en kan ik overal heen in mijn hoofd. Ik zit nu middenin Baskenland!”

Joke de Vries, van Bibliotheek Oegstgeest, herkent dat helemaal. “De bibliotheek maakt je wereld een stuk groter.

“Het is echt heel jammer dat de bibliotheken op dit moment dicht zijn”, zegt ook wethouder Matthijs Huizing. “Behalve dat er geen boeken meer geleend konden worden, missen mensen ook het sociale aspect van een bezoekje aan de bieb.”

.

“Fantastisch dat alle gemeenten ons initiatief steunen”, zegt Portengen. “En natuurlijk nemen ze dezelfde voorzorgsmaatregelen in acht als de reguliere bezorgers: ze leggen het pakket voor de deur, bellen aan en kijken vanaf een afstand toe hoe het pakket in ontvangst wordt genomen.” Ook in de vestigingen worden maatregelen genomen om verspreiding van het virus te voorkomen. “Er zijn slechts een paar medewerkers aanwezig en die houden voldoende afstand en dragen handschoenen. Ook goed om te vermelden: teruggekomen boeken gaan 72 uur in quarantaine en daarna worden ze volgens de RIVM-richtlijnen schoongemaakt. Er is dus geen gevaar voor virusoverdracht.”

Groot dilemma

Dat de Bibliotheek Bollenstreek, anders dan sommige andere bibliotheken in de regio, nu pas begint met een boeken bezorg- en afhaalservice, is volgens Portengen goed uit te leggen. “Wij wilden eigenlijk helemaal niet dicht. Maar toen de overheid overging tot sluiting van bibliotheken en andere openbare gelegenheden, konden we als Bibliotheek Bollenstreek niet anders dan de richtlijnen volgen. En volgens ons was een afhaalbieb in strijd met de geldende RIVM-richtlijnen.” Niet dat dat een makkelijke afweging was, integendeel. “Juist in deze tijd wil je mensen boeken en dus afleiding bezorgen. Dat dat niet lukt, omdat jij je strikt aan de regels houdt, en dat daar dan weer artikelen over verschijnen in de lokale media, is erg moeilijk. Als bibliotheekdirecteuren hebben we daar met elkaar ook flinke discussies over gehad. En voor mij persoonlijk was het een groot dilemma. Maar ik vond en vind ons besluit verdedigbaar.”

Online dienstverlening

Bovendien hebben de medewerkers van de Bibliotheek Bollenstreek na de gedwongen sluiting op 16 maart absoluut niet stilgezeten. “In de eerste week van de coronamaatregelen hebben we boeken die gereserveerd waren nog thuisbezorgd, maar toen de maatregelen werden aangescherpt zijn we daarmee gestopt. Vanaf dat moment zijn we helemaal overgestapt op online dienstverlening. Onze leden maken in groten getale gebruik van de collectie e-books van de online Bibliotheek. Voor niet-leden zijn via de ThuisBieb-app gratis 100 e-books beschikbaar. Ook hebben we dagelijks een telefonisch spreekuur. En een aantal van onze vaste activiteiten, zoals de leeskring en de Koffie+, vinden nu online plaats.” Daarnaast hebben Portengen en zijn collega’s alle oudere leden opgebeld om te vragen hoe het met ze gaat. “Daar hebben we veel positieve reacties op gekregen. Maar ook telkens weer de vraag: wanneer gaan jullie weer open? Niet alleen het lenen van fysieke boeken, maar ook het contact met bezoekers en medewerkers van de bibliotheek wordt gemist. Helaas blijft een concrete datum voor heropening voor ons voorlopig ook nog onduidelijk. Tot die tijd blijven we een online én bezorg- en afhaalbieb.”

De Oegstgeestse Els Steenbak liep met een glimlach en een tas vol boeken haar huis weer in. “Heerlijk. Als ik mijn boek uit heb, begin ik aan de biografie van Stephen Hawking.”

Meer weten over de boeken bezorg- en afhaalservice? Kijk op de website van de Bibliotheek Bollenstreek: www.bibliotheekbollenstreek.nl

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant

Uit de krant