Eerste uitgifterobot van Oegstgeest bij Beker | Oegstgeester Courant
Logo oegstgeestercourant.nl
Apotheker Michiel Grijsen bij de nieuwe uitgifterobot voor medicijnen aan de Lijtweg. | Foto Willemien Timmers
Apotheker Michiel Grijsen bij de nieuwe uitgifterobot voor medicijnen aan de Lijtweg. | Foto Willemien Timmers

Eerste uitgifterobot van Oegstgeest bij Beker

Als eerste in Oegstgeest heeft Apotheek Beker aan de Lijtweg een uitgifterobot (24/7 afhaalservice) gerealiseerd waar klanten vierentwintig uur per dag hun medicijnen af kunnen halen.

Apotheker Michiel Grijsen is enthousiast over deze nieuwe service die hij aan zijn klanten kan bieden. "Wij doen geregeld onderzoek naar wat de bezoekers van apotheek Beker missen of anders zouden willen zien. Daar kwam uit naar voren dat men onze openingstijden, nu van acht uur 's morgens tot zes uur 's avonds, graag nog ruimer zou zien."
Om aan deze wens tegemoet te komen is naast de hoofdingang een uitgifterobot gekomen. "Door middel van dit apparaat kunnen alle medicijnen dag en nacht worden uitgegeven behalve zeer grote pakken, en producten die gekoeld bewaard moeten blijven."

De Oegstgeestenaar legt uit dat wie gebruik wil maken van deze service zich via de website van apotheek Beker kan aanmelden (www.apotheekbeker.nl). Indien men voor het eerst een nieuw medicijn gaat gebruiken, moet deze nog gewoon bij de balie worden afgehaald. Dit om de benodigde informatie te verstrekken. "Elke keer dat daarna via een herhaalrecept medicatie wordt aangevraagd, ontvangt men via SMS of e-mail een achtcijferig getal. Dat cijfer, in combinatie met de eigen geboortedag en geboortemaand, zorgt voor een unieke code van twaalf cijfers. Met deze combinatie van cijfers kan op elk moment van de dag de medicatie hier bij de uitgifterobot worden afgehaald."
Direct laat hij zien hoe het werkt, en hoe snel het gaat. "Je kunt bij wijze van spreken de motor van je auto laten draaien terwijl je je medicijnen ophaalt. Je hoeft niet langs de apothekersassistente, je hoeft niet in de rij te staan en niemand kijkt met je mee."
Grijsen vertelt dat zo'n zeventig procent van alle medicijnen en producten die verwerkt worden, met een herhaalrecept worden aangevraagd. "Deze mensen zitten helemaal niet te wachten op drukte in de apotheek en een praatje met de assistente. Die willen gewoon zo snel en efficiënt mogelijk hun medicatie ophalen."
De nieuwe service is vanwege de unieke toegestuurde code volledig veilig volgens de apotheker. "De kans dat je iets verkeerds meekrijgt via de robot is zelfs kleiner, omdat vakjes in de automaat zich alleen openen bij de juiste code. Zo kan ook binnenin de apotheek niets in een verkeerd vakje worden gelegd."
Hij benadrukt dat de assistentes blij zijn met deze vernieuwingen. "Zij hebben nu meer tijd voor mensen die hun aandacht echt nodig hebben, en ervaren minder tijdsdruk."

Ook binnenin de apotheek wordt één en ander vernieuwd, zo komen er tussen de loketten privacy schermen. "Op die manier komt er meer rust aan de balie, en voelen mensen zich vrijer om hun verhaal te vertellen of om uitleg te vragen."

(Willemien Timmers)

Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225563&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=oegstgeestercourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=234" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225561&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=oegstgeestercourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=234" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>