
KNMI geeft code oranje vanaf woensdag vanwege hitte
AlgemeenHet KNMI heeft voor Zuid-Holland code oranje afgegeven vanwege extreme hitte. Vanaf woensdag tot en met ten minste vrijdag worden temperaturen van 33 tot 36 graden verwacht. Het Nationaal Hitteplan van het RIVM is van kracht. Code oranje vanwege de hitte is zeldzaam.
De combinatie van hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid zorgt voor benauwde omstandigheden. Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen hierdoor gezondheidsklachten krijgen. Ook gezonde mensen lopen bij zware lichamelijke inspanning risico op uitdroging en oververhitting.
Gezondheidsrisico neemt toe
Dinsdag wordt het op veel plaatsen tussen 28 en 32 graden. In grote steden blijft het ook ’s nachts warm, met temperaturen die niet onder de 20 graden uitkomen.
Vanaf woensdag neemt de hitte verder toe. In vrijwel het hele land, met uitzondering van Groningen, Friesland, Drenthe en de Waddeneilanden, worden middagtemperaturen van 33 tot 36 graden verwacht. In grotere steden ligt de temperatuur ’s nachts tussen 22 en 27 graden.
De hittekracht komt de komende dagen uit op zeven tot negen en stijgt vanaf woensdag in het midden en zuiden van het land naar negen tot tien. Volgens het KNMI kan extreme hitte gevolgen hebben voor de gezondheid van iedereen, vooral bij fysieke inspanning.

















