Logo oegstgeestercourant.nl
Caroline Vink kondigde Richard Plugge aan als spreker.
Caroline Vink kondigde Richard Plugge aan als spreker. (Foto: Wil van Elk)

Richard Plugge aan het woord bij Oegstgeester Dwarse Denkers

  Sport

'We willen een 'yellow jersey organisatie' zijn'

Voor Richard Plugge was de bijeenkomst op donderdag 30 januari van de Oegstgeester Dwarse Denkers in het clubgebouw van ASC een thuiswedstrijd. Hij hield een prachtige voordracht over winnen. Met veel interactie met het publiek, vooral leuke en slimme vragen van jongeren, maakte het de verwachtingen van de bezoekers meer dan waar. En van de zomer verwachten ze geel!

Door Wil van Elk

Een bijeenkomst van Oegstgeester Dwarse Denkers is vooral om dorpsgenoten te ontmoeten die interessante zaken te vertellen hebben. Een idee van Oegstgeestenaar Rob Sturm dat leidde naar een eerste bijeenkomst op 27 mei 2019. Bijeenkomsten voor mensen dwars door de samenleving, om vooral veel van elkaar te leren; gratis toegankelijk voor álle Oegstgeestenaren. Tot nu toe steeds op een andere locatie.

Prestaties

Caroline Vink, werkzaam bij de Oegstgeester Rabobank, introduceerde de spreker Richard Plugge uitvoerig. Keurig in het pak met logo's, net als op zijn auto (een van de vele in een flink wagenpark) die voor de deur stond, had hij nog heel veel aan te vullen. Tijdens zijn presentatie toonde Richard Plugge prachtige beelden over de prestaties van 'zijn' wielerploeg. Sport is emotie, dat is wel duidelijk. De voormalige journalist, van Fiets, Sportweek en Nusport.nl, is nu vooral bekend als directeur, sinds 2012, bij het zeer succesvolle Team Jumbo-Visma zoals het nu heet waarin naast het wielerteam ook een schaatsteam floreert. "We zijn een bv, schaatsen hoort erbij. Het zijn twee oer-Hollandse sporten. We hebben veel overleg, bijvoorbeeld over voeding, en leren van elkaar. En daarbij 365 dagen zichtbaarheid", zei Plugge.

Vooral de strakke organisatie en de neuzen van het hele team die strak dezelfde kant op wijzen, kwam duidelijk naar voren in de presentatie. "Niemand geloofde in 2015 dat wij zouden bereiken waar we nu staan als team. We zijn een groot bedrijf met hoge verwachtingen. We willen een 'yellow jersey organisatie' zijn. Met elkaar weten wij dat wij de toer willen winnen als team. We hebben met iedereen een workshop gehouden bij de Luchtmobiel Brigade om het vertrouwen en samenwerking te verstevigen. Iedere renner heeft een persoonlijk ontwikkel plan (POP). Ze worden nauwlettend gecoacht. Ze weten precies wat ze moeten doen.

De beoogde deelname aan de Olympische Spelen van tien renners – van verschillende nationaliteiten – past daar niet bij. We hebben tien doelen opgesteld om de betrokkenheid te vergroten. Alle leden van het team hebben dat ondertekend. De sporters hebben een strak dieet, daarvoor hebben we samen de Jumbo speciaal een app laten ontwikkelen waarmee ze alles nauwlettend kunnen volgen qua voeding, het ideale lichaamsgewicht en energie verbruik. De Jumbo Food Coach App komt voor u binnenkort ter beschikking", vertelde Richard Plugge. Een jaarbudget noemde hij niet. Maar wel wilde hij kwijt dat ze de tweede zijn van Nederland, na Ajax. "We zijn voor 95 procent afhankelijk van sponsors."

Kerntaken

Het budget is beduidend minder dan voorheen. Er is vooral veel geld gestoken in het randgebeuren. Het toverwoord is groei. Het werkgebied is over de hele wereld, daar treden ze samen op, met dezelfde mindset. "We hebben een strakke jaarplanning. Alle renners weten vooruit waar ze wat moeten doen. De ene keer zijn ze knecht en de andere keer weten ze dat ze een topman zijn en dat anderen voor hen werken. Voorbeelden van het resultaat van de opzet na 2015 is wel het aantal keren dat we een ploegentijdrit winnen." Als er een Nederlander uit een ander team wint? "Dat vind ik wel leuk, maar ik sta niet te juichen!" En als ze elkaar helpen onderweg? "Prima als ze daardoor zelf een beter resultaat bereiken." Hij gaf voorbeelden over keuzes die worden gemaakt om te zorgen dat ze constant zestig per blijven rijden. "Het voor de renners vooral focussen op hun kerntaken, en elke dag beter." En dan doen ze op een Italiaanse Bianchi fiets. En verder hebben ze twee weken per jaar vakantie.

Meer berichten