Afbeelding
Foto: pr. / pixabay.com

Navraag bij Schiphol over parallelle Kaagbaan

Politiek

Teylingen • B&W kan nog niet beoordelen of een wijziging van het banenstelsel van Schiphol gaat zorgen dat het aantal meldingen en klachten over geluidsoverlast in Teylingen toeneemt.

Door Nico Kuyt

De afgelopen jaren laat wel een toename zien van het aantal klachten en meldingen, zo geeft B&W aan op vragen van raadslid Paul Witteman (PvdA). Waren er in 2017 648 klachten, in 2018 ging het naar 1419. Schiphol heeft een onderzoek gedaan naar nieuwe banenstelsels. Aanleiding is de aanleg van de parallelle Kaagbaan. Alle varianten zorgen voor minder geluidshinder voor de omliggende regio's, met uitzondering van Zuidwest, de gebieden rondom Teylingen, Oegstgeest en Katwijk, stelt Witteman. Maar B&W kan dit nog niet beoordelen. Er worden diverse scenario's verkend, zoals een gewijzigd (gebruik van het) banenstelsel op de huidige locatie of het verplaatsen van start- en landingsbanen naar zee. Vele scenario's zijn mogelijk, met verschillende effecten voor onze gemeente, zowel positief als negatief, aldus B&W.

Vanuit het bestuurlijk overleg 'cluster Zuidwest' is nu opheldering gevraagd. Op basis daarvan wordt bepaald of en hoe serieus en zorgwekkend de verkende opties zijn voor deze regio. Als er concrete plannen zijn die nadelig zijn voor Teylingen, zal B&W vanuit het overlegorgaan hierover zorgen uiten richting Schiphol en het ministerie. Als regio is er regelmatig bestuurlijk overleg over Schiphol met de gemeenten aangesloten bij de Omgevingsdienst West-Holland. Een optie kan zijn om een gezamenlijke brief te sturen vanuit de ODWH-regio aan de CEO van Schiphol en/of minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, besluit B&W. 

Uit de krant

Uit de krant