De Hugo de Vrieslaan zal in de toekomst doorlopen (in de vorm van een brug) over de Haarlemmertrekvaart. | Archieffoto Willemien Timmers
De Hugo de Vrieslaan zal in de toekomst doorlopen (in de vorm van een brug) over de Haarlemmertrekvaart. | Archieffoto Willemien Timmers

Gemeenten krijgen tijd voor extra onderzoek brug Poelgeest

Politiek Verkeer

DEN HAAG – De gemeenten Leiden en Oegstgeest krijgen twee weken de tijd om nader onderzoek te doen naar de verkeersintensiteit bij de geplande brug Poelgeest. Die afspraak maakte voorzitter Lex Michiels van de Raad van State maandag 1 juli tijdens een uren durende zitting over de bezwaren tegen de brug.

"We waren niet blij met de brief van beide gemeenten", zei de raadsvoorzitter. Daarbij doelde hij op het verzoek van de advocate van Oegstgeest en Leiden dat vlak voor het weekeinde bij de Raad binnenkwam. In die brief wordt erkend dat er een fout is gemaakt met de verkeersmodellen voor het toekomstige verkeer bij de nieuwe omstreden brug.

Met de toestemming voor nader onderzoek komen Oegstgeest en Leiden goed weg. Het huidige verkeersonderzoek dat is gedaan voor de beide bestemmingsplannen voor de brug, één plan voor de Leidse kant en één voor de Oegstgeester kant, deugt dus niet. Dat had tot een vernietiging van beide plannen kunnen leiden en opnieuw uitstel voor de al zo lang lopende procedure. Maar de Raad kneep maandag een oogje toe en gaf beide gemeenten de kans om hun fout snel goed te maken.

Of dat gaat lukken, blijft de vraag. De bezwaarmakers krijgen nog de kans om het aanvullende onderzoek te beoordelen. Het kan ook zijn dat de Raad nog een vervolgzitting organiseert op 21 of 22 augustus, meldde de raadsvoorzitter.

Die vervolgzitting kan ook nodig zijn vanwege een bom die woonbootbewoner Jeroen van der Sluijs heeft gelegd onder het uitgevoerde onderzoek naar de verwachte luchtkwaliteit. De negatieve effecten van de brug voor de luchtkwaliteit zijn verwaarloosbaar, aldus de advocate van Leiden en Oegstgeest. Maar Van der Sluijs, toevallig ook hoogleraar milieukunde in Utrecht, maakte vlot een einde aan de bluf van de advocate.

Hij constateerde dat de bijdrage van recreatieschepen aan de uitstoot van stikstof op de Haarlemmertrekvaart zwaar is onderschat. Recreatieschepen veroorzaken veel meer vervuiling dan autoverkeer. Volgens Van der Sluijs al snel honderd keer meer dan autoverkeer. Alle vervuiling opgeteld kan dat leiden tot veel meer dagen met een overschrijding van de normen voor luchtkwaliteit dan is toegestaan.

Die berekening moeten beide gemeenten nog maken. Maar het kan een breekpunt worden voor beide bestemmingsplannen. Van der Sluijs wees op recreatieboten die op nauwelijks drie meter vanaf het balkon op zijn woonboot varen. Bij druk scheepvaartverkeer in combinatie met autoverkeer bij de nieuwe brug zal de luchtvervuiling snel oplopen.

De Raad van State gaat ook nog kijken naar andere aangevoerde bezwaren van wijkbewoners. Hun grootste vrees is dat de brug samen met een brug aan het einde van de Hugo de Vrieslaan voor sluipverkeer in de autoluwe wijk gaat zorgen.
De in de bestemmingsplannen neergelegde belofte om geen lichthinder te veroorzaken bij omwonenden door inschijnende koplampen, kan mogelijk nog voor problemen zorgen. De bedoeling is dat daarvoor schermen worden geplaatst. Dat moet via een aparte procedure. Wijkbewoners stellen dat daarvoor mogelijk geen vergunning kan worden verleend.

De Raad kijkt verder onder andere naar aantasting van de windvang van de nabijgelegen molen en de zichtlijnen vanuit landgoed Poelgeest. Dat zijn beschermde waarden.

De Raad oordeelt over enkele maanden.

Uit de krant

Uit de krant