Logo oegstgeestercourant.nl
Burgemeester Jaensch installeerde de nieuwe bibliotheekcommissie van De Lichtwijzer.
Burgemeester Jaensch installeerde de nieuwe bibliotheekcommissie van De Lichtwijzer. (Foto: Willemien Timmers)

Lichtwijzer organiseert ludieke dag tijdens onderwijsstaking

  Onderwijs

'We delen de zorgen die er zijn'

Op donderdag en vrijdag 30 en 31 januari werd er in het Primair en Voortgezet Onderwijs landelijk volop gestaakt.

'Er is nog minstens € 2,1 miljard nodig. Want de kwaliteit van zowel PO als VO staan onder druk door achterblijvende salarissen, kortingen op de financiering en een torenhoge werkdruk', was er op de website van het FNV te lezen.
In Oegstgeest staakten niet op alle scholen de leraren. Op basisschool De Lichtwijzer besloot het lerarenteam niet mee te doen met de staking, maar op vrijdag een dag vol leuke activiteiten te organiseren met de hulp van veel ouders. "Dit wil overigens niet zeggen dat we de zorgen om de tekorten en de vervanging nu en zeker in de toekomst niet delen," aldus leerkracht Jeanette Heikens, die zelf bij de kleuters lesgeeft.

Het team had op deze dag kinderboekenschrijfster Gesa van Delft en burgemeester Emile Jaensch uitgenodigd om voor te komen lezen. Dat deden beiden met verve.
De burgemeester had ruim tijd vrijgemaakt, en na het voorlezen van twee prentenboeken installeerde hij hoogstpersoonlijk de nieuwe bibliotheekcommissie van De Lichtwijzer. Vragend naar hun interesses bleek dat een heel aantal graag juf of meester wilden worden. "Hoopgevend", vond Jaensch.
Directrice Ans de Graaf legde uit dat ze haar team de vrijheid had gegeven om van hun stakingsrecht gebruik te maken. "Ze wilden wel hun stem laten horen, maar niet staken. Ondanks de zorgen die er zijn, hebben we een mooi beroep. Het is met de vele taken die er zijn bijgekomen wel hectischer geworden. Je moet van alle markten thuis zijn en alle vakken kunnen geven." De Graaf is blij dat er binnen haar school geen 'tuttige cultuur' heerst. "We hebben een erg gevarieerd en vaardig team dat er alles aan doet om het er 'aan de voorkant' netjes uit te laten zien. Aan de achterkant doen we er dan samen alles aan om de formatie of de taken rond te krijgen. Dat is soms een hele kluif, en daar is niet iedereen zich altijd even bewust van. We houden vandaag geen klaagzang, maar herkennen ook hier de werkdruk die er vaak voor zorgt dat leerkrachten er niet aan toe komen om zichzelf in het vak of onderwijsmethodes verder te ontwikkelen."

(Willemien Timmers)

Meer berichten