Far away, zithers play | Oegstgeester Courant
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225559&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=oegstgeestercourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=234" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo oegstgeestercourant.nl
Foto:

Far away, zithers play

  Cultuur

Vrijdag 23 november treedt in Cultuurhuis De Paulus het bekende William Byrd Vocaal Ensemble op, aanvang 20.30 uur.

Het programma omvat werken van Brahms, Bartók, Badings, Rheinberger en Elgar. Dit Leidse ensemble onder leiding van Nico van der Meel treedt op met de Franse pianist Jean-Baptiste Milon.
In de negentiende en het begin van de twintigste eeuw – ten tijde van de Romantiek – legden componisten een sterke hang naar volksmuziek aan de dag. Zo raakten de Engelsman Edward Elgar en zijn vrouw Alice tijdens een vakantie in Beieren gecharmeerd van de dorpjes die zij bezochten, van de lokale liederen en dansen die zij er hoorden. Dit inspireerde Alice tot dichten, Edward zette haar teksten op muziek.

Neem deze: Oh! sleep, my son | Far-away | Zithers play | Dancing gay | Calls to-day. Vandaar de titel van dit concert: in de verte spelen citers. Dit lied is uit Elgars zes koorwerken From the Bavarian Highlands. Suikerzoet zijn ze, maar wel van het allerfijnste banket waar je van blijft snoepen. Trok Johannes Brahms al in zijn jonge jaren met Hongaarse musici op, onder meer zijn Vier Zigeunerliederen zijn ingegeven door de aanstekelijke, stadse amusementsmuziek van rondtrekkende zigeunerbands. De Hongaar Béla Bartók, aanvankelijk door het oeuvre van de haast vijftig jaar oudere Brahms geïnspireerd, besloot zijn zoektocht naar volksmuziek grondig aan te pakken. Hij trok er met een fonograaf op uit en verzamelde pure volksmuziek, dat wil zeggen liederen en dansen van afgelegen boerengemeenschappen – oorspronkelijk, vrij van stadse modes. Zijn taak was deze ruwe diamanten zorgvuldig te slijpen, stelde Bartók. Uit deze omvangrijke collectie, die een uitgestrekt gebied bestrijkt, stammen de vier Slowaakse liederen. De Nederlandse componist Henk Badings was geboeid door Théodore Botrel. Deze Bretonse bard maakte furore tijdens de Eerste wereldoorlog. In Wasserfee van Joseph Rheinberger komt daarentegen een ware sprookjeswereld tot klinken. Van diens tijdgenoot Brahms meer liederen en het bezonken Intermezzo opus 118 nr. 2 voor piano. In dit kleurrijke programma zal vast ook pianist Jean-Baptiste Milon genieten van de prachtige vleugel die De Paulus rijk is.

Kaarten aan de zaal € 15,- in de voorverkoop € 12,50 via www.williambyrd.nl.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225559&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=oegstgeestercourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=234" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225563&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=oegstgeestercourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=234" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225561&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=oegstgeestercourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=234" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>