Afbeelding
Foto: Willemien Timmers

Ondernemersavond: ‘Samenwerking, vernieuwing en dorpsmarketing om winkelcentra Oegstgeest vitaal te houden’

Zakelijk

Winkelcentrum Lange Voort en winkelgebied De Kempenaer hebben ieder een eigen karakter, maar ze staan voor dezelfde uitdaging: het blijvend aantrekken van consumenten. Daarbij kunnen samenwerking, vernieuwing en dorpsmarketing het verschil maken. Dat was de centrale boodschap tijdens de ondernemersavond, die maandag 11 april werd gehouden in Hilton Garden Inn op initiatief van Dorpsmarketing Oegstgeest, in samenwerking met de gemeente, de Rabobank Leiden-Katwijk en het Platform voor Ondernemers Oegstgeest (PVOO).

Wethouder Jan Nieuwenhuis toonde in zijn openingswoord begrip voor de zorgen van veel winkeliers. Online winkelen, de coronacrisis en de economische gevolgen van de oorlog in Oekraïne vragen veel van ondernemers. Niet iedere sector wordt even hard getroffen, maar alle winkeliers hebben er belang bij dat het goed gaat in het hele winkelcentrum.

Nona Speur, accountmanager mkb van Rabobank Leiden-Katwijk vertelde dat de telefoon bij de bank vanaf de eerste lockdown roodgloeiend stond vanwege de vele ongeruste ondernemers. De bank heeft veel ondernemers, maar niet iedereen, kunnen helpen met een luisterend oor, adviezen en financiële diensten. Ze sprak tegen dat de bank te weinig oog had voor het kleinere mkb en raadde ook deze ondernemers aan contact met haar op te nemen als er zorgen zijn.

‘83% van de dagelijkse aankopen in eigen dorp’

Marleen Jansen van de afdeling Economische Zaken van de gemeente Oegstgeest presenteerde de conclusies uit het tweejaarlijkse Koopstromenonderzoek 2021. De grootste binnensteden verliezen terrein, online winkelen zet door, evenals recreatief winkelen en in de plaats van een gesloten winkel komt vaak horeca. Lokaal kopen is niet langer vanzelfsprekend. In plaatsen die er bewust op sturen, zoals Delft, Alphen aan den Rijn en Oegstgeest, is dat wel meer het geval. Van de Oegstgeestenaren doen 83% van hun dagelijkse aankopen in het eigen dorp. Van hun andere aankopen wordt 25% in Oegstgeest gedaan. Winkelgebied De Kempenaer trok voor corona 30% klanten uit de regio, ruim meer dan winkelcentrum Lange Voort. In eerdere onderzoek was dat nog 40%.

Gebiedsmarketeer Wouter van der Leij uit Noordwijk, manager binnenstad van Den Bosch, die in meerdere steden verantwoordelijk is geweest voor gebiedsmarketing en centrummanagement, hield in een gloedvol betoog de Oegstgeester ondernemers een spiegel voor. “Klanten willen steeds meer ervaringen beleven. Winkeliers moeten daarop inspelen. Toon lef. Denk anders. Experimenteer.” Identiteit, variatie in winkelaanbod en diversiteit bepalen volgens Van der Leij het succes. Hij benadrukte het belang van collectieve marketing. “Zie een winkelcentrum als een warenhuis en focus op de doelgroepen dichtbij huis”. Winkeliers, horecaondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente moeten volgens hem met elkaar aan een vitaal centrumgebied bouwen, ondersteund door goede gebiedsmarketing.

Dorpsmarketeer Marjolijn van der Jagt presenteerde aan het eind van de avond de plannen voor een regiocampagne in mei, waarmee Dorpsmarketing Oegstgeest de 225.000 Nederlanders in een straal van tien kilometer wil bewegen vaker naar Oegstgeest te komen voor winkelen, horecabezoek, culturele evenementen en wandelen in de natuur. De ondernemersverenigingen van winkelcentrum Lange Voort en winkelgebied De Kempenaer doen actief mee aan deze campagne.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant

Uit de krant