Logo oegstgeestercourant.nl
<p>Dorpsgenoot Max Benninga (21) is deel van het pioniersteam van Forze Hydrogen Racing. </p>

Dorpsgenoot Max Benninga (21) is deel van het pioniersteam van Forze Hydrogen Racing.

(Foto: Roel Breure)

Oegstgeestenaar (21) werkt mee aan nieuw duurzaam racemonster op waterstof

Een team van Delftse studenten heeft dinsdag 18 januari hun nieuwe racewagen op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ moet met zijn topsnelheid van 300 kilometer per uur de strijd aangaan met Audi’s en Lamborghini’s op het circuit van Zandvoort, met als enige uitstoot water. De studenten willen definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie. Dorpsgenoot Max Benninga (21) is deel van het pioniersteam van Forze Hydrogen Racing.

Duurzaam racen

Daar draait het uiteindelijk om, zegt de Oegstgeestse student: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen, en aantonen dat onze auto niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit.” De auto stoot namelijk alleen water uit, volgens Max: “De waterstof reageert met zuurstof uit de lucht in een brandstofcel, waardoor water ontstaat en elektriciteit wordt opgewekt.” Het team gebruikt deze elektriciteit om de elektromotoren van de auto te laten draaien. Ze hebben met vorige modellen al successen behaald in races op de circuits van Assen en Zandvoort, maar willen met de nieuwe auto een stap hogerop. “Het doel is om met deze auto uiteindelijk mee te doen in de Super GT-klasse op Zandvoort. Echt voor serieuze racewagens, maar een mooie uitdaging voor ons.” 

Oegstgeestse bijdrage

De student Werktuigbouwkunde is enthousiast over de onthulling: “Het is echt mooi om in zo’n multidisciplinaire groep te werken met deze getalenteerde medestudenten.” Zelf heeft Benninga zich gefocust op het ontwerp van een deel van het elektrische systeem: “We hebben meerdere apparaten die een laag voltage nodig hebben, zoals pompen, rem-apparatuur en stuurbekrachtiging. Om die allemaal van elektriciteit te voorzien hebben we een grote ‘stroomverdeler’ die alles de perfecte stroom geeft.” 

Enorme uitdaging

De volgende stap voor het team van de Oegstgeestenaar is om de auto verder te testen, zodat deze zo snel mogelijk het circuit op kan. Het is een behoorlijke uitdaging om een complete racewagen te ontwerpen en te bouwen, zegt Benninga: “Dit is zo’n ontzettend complexe machine, met allemaal onderdelen die speciaal voor deze auto ontworpen zijn. Niemand bouwt waterstof-racewagens op deze manier, dus we moeten alles zelf uitzoeken en ontwikkelen. Om dan te zien hoe ver je kunt komen als je met z’n allen zo hard werkt is heel gaaf.” 

Meer berichten