
Dorpsgenoot Max Benninga (21) is deel van het pioniersteam van Forze Hydrogen Racing.
(Foto: Roel Breure)Oegstgeestenaar (21) werkt mee aan nieuw duurzaam racemonster op waterstof
Een team van Delftse studenten heeft dinsdag 18 januari hun nieuwe racewagen op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ moet met zijn topsnelheid van 300 kilometer per uur de strijd aangaan met Audi’s en Lamborghini’s op het circuit van Zandvoort, met als enige uitstoot water. De studenten willen definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie. Dorpsgenoot Max Benninga (21) is deel van het pioniersteam van Forze Hydrogen Racing.
Duurzaam racen
Daar draait het uiteindelijk om, zegt de Oegstgeestse student: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen, en aantonen dat onze auto niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit.” De auto stoot namelijk alleen water uit, volgens Max: “De waterstof reageert met zuurstof uit de lucht in een brandstofcel, waardoor water ontstaat en elektriciteit wordt opgewekt.” Het team gebruikt deze elektriciteit om de elektromotoren van de auto te laten draaien. Ze hebben met vorige modellen al successen behaald in races op de circuits van Assen en Zandvoort, maar willen met de nieuwe auto een stap hogerop. “Het doel is om met deze auto uiteindelijk mee te doen in de Super GT-klasse op Zandvoort. Echt voor serieuze racewagens, maar een mooie uitdaging voor ons.”
Oegstgeestse bijdrage
De student Werktuigbouwkunde is enthousiast over de onthulling: “Het is echt mooi om in zo’n multidisciplinaire groep te werken met deze getalenteerde medestudenten.” Zelf heeft Benninga zich gefocust op het ontwerp van een deel van het elektrische systeem: “We hebben meerdere apparaten die een laag voltage nodig hebben, zoals pompen, rem-apparatuur en stuurbekrachtiging. Om die allemaal van elektriciteit te voorzien hebben we een grote ‘stroomverdeler’ die alles de perfecte stroom geeft.”
Enorme uitdaging
De volgende stap voor het team van de Oegstgeestenaar is om de auto verder te testen, zodat deze zo snel mogelijk het circuit op kan. Het is een behoorlijke uitdaging om een complete racewagen te ontwerpen en te bouwen, zegt Benninga: “Dit is zo’n ontzettend complexe machine, met allemaal onderdelen die speciaal voor deze auto ontworpen zijn. Niemand bouwt waterstof-racewagens op deze manier, dus we moeten alles zelf uitzoeken en ontwikkelen. Om dan te zien hoe ver je kunt komen als je met z’n allen zo hard werkt is heel gaaf.”
-
15:00
-
13:56
-
10:35
-
LOHC dames 1 met de winst naar huis
3:30
-
3:30
-
ASC in slotfase naar een 4-4 verdiend gelijkspel
1 dag geleden
-
1 dag geleden
-
2 dagen geleden
1
-
Leidse burgemeester ontvangt eerste boek ‘Leiden Sleutelstad’
3 dagen geleden
-
4 dagen geleden
-
Dorothée Albers signeert en draagt voor
4 dagen geleden
-
Waardevol of waardeloos?; Taxatiedag in Dorcas Winkel Katwijk
4 dagen geleden
-
De heere Schouten vaart voor Oekraïne
5 dagen geleden
-
Leo Helsloot: ‘600 sociale huurwoningen erbij voor 2030’
5 dagen geleden
-
6 dagen geleden
-
Jubileumeditie Heemskerk Poldercross op 24 juni - Geen midzomerfeest
6 dagen geleden
-
Tijdelijke N206 komende nachten dicht
6 dagen geleden
-
Verdiende en noodzakelijke overwinning LOHC Heren 1
7 dagen geleden
-
FC Oegstgeest komt niet tot scoren
9 mei, 12:31
-
Oegstgeest herdenkt op diverse plekken oorlogsslachtoffers
9 mei, 10:00
-
7 mei, 08:05
-
Lentefietstocht Elsgeesterpolder
7 mei, 08:03
-
5 mei, 20:30
-
Martha Flora Oegstgeest opent in juli
4 mei, 10:50
Meest gelezen
Nieuwsoverzicht
-
Nico en Mien van der Salm-Warmerdam 60 jaar getrouwd
15:00
-
Onderhandelingen nieuwe coalitie verlopen voorspoedig
13:56
-
Theo en Joke Knijnenburg 60 jaar getrouwd
10:35
-
LOHC dames 1 met de winst naar huis
3:30
-
Fiks kan met vertrouwen competitie uitspelen na winst op Swift
3:30