Pianist Marcel Worms speelt in De Paulus. | Foto Cara Boerwinkel
Pianist Marcel Worms speelt in De Paulus. | Foto Cara Boerwinkel Foto: Cara Boerwinkel

19 december: Via livestream In de voetsporen van Johann Sebastian Bach

Algemeen

Zodra duidelijk werd, dat een algehele lockdown zou worden afgekondigd, besloot Marcel Worms tot livestreaming van het programma van zijn Zondagmatinee in De Paulus vandaag, 19 december. Even goed om 15.00 uur. Klik hier:

https://www.youtube.com/watch?v=44stfHMu5no

Aanstaande zondag is de laatste matinee dit jaar, aanvang 15.00 uur – een uur vervroegd. Daarin plaats pianist Marcel Worms Preludes en Fuga’s uit Bachs Wohltemperierte Klavier naast die van Mendelssohn en Sjostakovitsj. Hij toont zich daarbij een begenadigde verteller. In de korte pauze wordt wijn en frisdrank geserveerd om te vieren dat deze internationale kamermuziekserie 21 december zeven jaar bestaat.

Door Lucien Knoedler

Mendelssohn (1809-1947) raakte op jonge leeftijd in de ban van Bach en bezorgde de wereld een immense traditie sindsdien: Bachs Matthäus Passion tot leven wekken, honderd jaar na de eerste uitvoering ervan. Hij liet zich evenzeer leiden door een ander hoofdwerk van Bach, het Wohltemperierte Klavier: twee boeken van elk 24 paren Preludes en Fuga’s in iedere majeur- en mineurtoonsoort. Sjostakovitsj was 44 toen hem werd bevolen in Leipzig de herdenking van de 200ste sterfdag van Bach bij te wonen. Die speelde zich af te midden van een festival van 23 juli tot 11 augustus 1950, aangestuurd door het DDR-regime. Terug in Moskou componeerde Sjostakovitsj in vier maanden twee cycli van elk twaalf Preludes en Fuga’s geïnspireerd door Bach. Marcel Worms neemt zijn gehoor even goed hierin mee. Zijn repertoire is al met al uitermate divers: cd’s van jazzinvloeden in de 20ste-eeuwse pianomuziek, van New Blues for Piano, ‘Inspired by Chopin…’, de klassieke pianomuziek van de Caraïben en het complete pianowerk van Arvo Pärt. Zijn verlangen is zich in een groter geheel opgenomen te voelen. Dit spreekt uit het diepgaande portret van hem in de Volkskrant van 15 maart vorig jaar: “Wanneer ik Bachs Wohltemperierte Klavier speel, maak ik met mijn handen dezelfde bewegingen als Beethoven en Chopin destijds. Hoe klein en nietig ik ook ben, ik sta dan in contact met het verleden. Dat gaat over mijn plek in de wereld. Dat ik daar de nadruk op leg, heeft met mijn Joodse identiteit te maken. Ik heb vaak het gevoel een buitenstaander te zijn.” Worms’ zijn ouders overleefden ternauwernood de Holocaust, hij is enig kind. Vorig jaar verscheen zijn album Piano Music by Jewish Composers 1922-1943. Hij was eerst tien jaar gymnasiumdocent Biologie vóór hij besloot zich geheel en al op muziek toe te leggen. Kaarten via muziekkamer-oegstgeest.org, een beperkt aantal is bij de Rijnlandse Boekhandel verkrijgbaar.

Uit de krant

Uit de krant