Pianist Sam Armstrong en sopraan Katharine Dain. |
Pianist Sam Armstrong en sopraan Katharine Dain. | Foto: Jacques Grijpink

Jong gestorven Lili Boulanger creëerde wonderschoon oeuvre

Cultuur

De eerste Zondagmatinee in De Paulus van het nieuwe seizoen, 15 augustus om 16.00 uur, is aan de Nederlands-Amerikaanse sopraan Katharine Dain en de Engelse pianist Sam Armstrong. Evenals vorig jaar voert hun programma naar ongekende verten. In het boekje erbij staan de teksten, de vertalingen in het Engels ernaast, in De Paulus is het veilig toeven.

Zondag in de intieme ambiance van De Paulus

Door Lucien Knoedler

Katharine Dain: “Is alles nog heel onzeker, Sam en ik zijn superblij juist naar Oegstgeest terug te keren. 2 augustus vorig jaar was er immers heerlijk: het publiek uiterst geconcentreerd en ontvankelijk voor ons ongewone programma, de zaal is heel intiem.” Ingegeven door haar hoogontwikkelde talent, nieuwsgierig en onstuitbaar leergierig, begint een dialoog met haar gehoor bij een zorgvuldig afgewogen repertoirekeuze. 

Over de vroege liederen van Alban Berg (1885–1935): “Ze zijn magisch, onaards, de harmonische taal is immens rijk en glinsterend. Samuel Barber (1910–1981) is een van mijn favoriete componisten, sinds mijn tienerjaren. Hij schrijft ook prachtig voor stem en piano.” Lili Boulanger, al op haar derde jaar onmiskenbaar een wonderkind, al heel jong chronisch ziek en aan huis gekluisterd, creëerde een wonderschoon oeuvre. Zij overleed in 1918, 24 jaar oud. Haar Clairières dans le ciel, Hemellichten, uit 1914 acht Katharine Dain een meesterwerk. “

Zag eens terloops een paar stukken uit deze 13-delige liedcyclus. Vond ze geparfumeerde Franse muziek met sporen van Wagner, Debussy en Fauré. Tot ik me er onlangs in verdiepte. De emotionele reikwijdte, dieptastende impact en verfijning in de muzikale en dramatische ontwikkeling verbaasden me. Zij bezit een eigen stem, uniek en krachtig. Deze cyclus is een epische reis: een personage die intense, zelden uitgesproken liefde koestert, ziet in alles liefde, twijfel en verdieping: de bedauwde weide, pijnlijk levendige seringen, een naderende storm. Het gebruik van het muzikale materiaal is hoogst inventief en diep doordacht. Te midden van de apathie en verlatenheid in het laatste lied, herneemt zij momenten uit de cyclus. Hartverscheurend, haast ondraaglijk nostalgisch, zijn de citaten uit het begin. Dit werk is extreem moeilijk, voor Sam en mij een grote uitdaging.” 

Vorige zondag vertolkten zij in Utrecht delen eruit: Boulangers Hemellichten zijn van een hallucinerende schoonheid. Tickets alleen online: muziekkamer-oegstgeest.org.

Uit de krant

Uit de krant