Logo oegstgeestercourant.nl
<p>Demissionair staatssecretaris Raymond Knops, wethouder Jan Nieuwenhuis en Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heffen het glas op het tweehonderdste IDO. | Foto Willemien Timmers</p>

Demissionair staatssecretaris Raymond Knops, wethouder Jan Nieuwenhuis en Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heffen het glas op het tweehonderdste IDO. | Foto Willemien Timmers

(Foto: Willemien Timmers)

‘Zo wordt de kloof tussen overheid en burger wat smaller’

Tweehonderdste Informatiepunt Digitale Overheid in bibliotheek Oegstgeest geopend

“Het afgelopen jaar is gebleken hoeveel behoefte er is aan persoonlijk contact”, vertelde demissionair staatssecretaris Raymond Knops donderdag 24 juni bij de opening van het tweehonderdste Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in de bibliotheek van Oegstgeest.

“Fijn dat we samen kunnen werken met de bibliotheken in Nederland om er tastbare loketten te openen voor mensen die minder digivaardig zijn en dus de overheid digitaal moeilijker weten te vinden. De bibliotheek is een laagdrempelige plek waar mensen makkelijk even langsgaan, en waar nu IDO-punten worden gecreëerd waar alle informatie voorhanden is. Hier kunnen mensen in gesprek gaan met een bibliotheekmedewerker zonder afhankelijk te zijn van een keuzemenu via de telefoon of beeldscherm. Het is immers belangrijk dat de overheid dit goed regelt voor iedereen.”

Bij een IDO kunnen burgers gratis terecht met vragen over overheidswebsites. Een dergelijk punt zorgt voor een win-win situatie. Het zorgt immers voor meer ‘traffic’ in bibliotheken, en dus ook meer belangstellenden voor lezen en cursussen. Daarnaast worden mensen echt persoonlijk geholpen of doorverwezen naar één van de samenwerkingsorganisaties.

Dat de bibliotheek meer op zijn bordje krijgt, is volgens alle sprekers van donderdag, demissionair staatssecretaris Raymond Knops, Nationale ombudsman Reinier van Zutphen, bibliotheekdirecteur Hans Portengen en wethouder Jan Nieuwenhuis, geen probleem. “In een bibliotheek komt iedereen naar binnen voor een boek, praatje of een krantje,” aldus de ombudsman. “Dit is juist een prima plek voor vragen.”

De loketten dienen om de kloof tussen burger en digitale overheid te dichten en daar is ombudsman Reinier van Zutphen erg blij mee. “Afgelopen jaren kregen wij heel veel vragen over het vinden van informatie en het invullen van digitale formulieren. Hier vinden mensen nu een steuntje in de rug om digitaal mee te kunnen. Mensen helpen lukt niet online. Alleen als je naast iemand zit, kun je diegene op weg helpen. Zo kunnen burgers de overheid bereiken, en wordt de kloof een stukje smaller.”

Directeur Hans Portengen is blij met de extra service die zijn bibliotheken kunnen bieden. “Het is een uitdaging voor ons. Informeren en adviseren past ons, maar we hebben onze mensen wel extra getraind. Het is heel belangrijk dat we goed kunnen doorverwijzen.” Overigens is Portengen niet bang dat de centrale taak van de bibliotheek, ‘leesbevordering’, ondergesneeuwd zal raken.

Wethouder Jan Nieuwenhuis is apetrots dat Oegstgeest als tweehonderdste IDO is gekozen. “Dat is niet voor niets. Er is hier al een geweldige samenwerking tussen alle organisaties die mensen met vragen verder helpen. Ook nu al is er een poule van vrijwilligers samengesteld. Zodoende kan men als een vraag hier niet in één keer bij het IDO beantwoord kan worden, direct worden doorverwezen voor een andere afspraak tijdens bibliotheekuren. Mensen met vragen kunnen dus gewoon hier terugkomen voor een afspraak met medewerker van één van onze uitvoeringsorganisaties zoals Radius of Schuldhulpmaatje. Zo blijft advies en hulp zoeken laagdrempelig.”

(Willemien Timmers)

Meer berichten