Timon Rowntree uit Oegstgeest maakt dit jaar onderdeel uit van het Vattenfall Solar Team, het zonneraceteam van de TU Delft.
Timon Rowntree uit Oegstgeest maakt dit jaar onderdeel uit van het Vattenfall Solar Team, het zonneraceteam van de TU Delft. Foto: HANS-PETER

Timon uit Oegstgeest bouwt nieuwe zonneauto met Vattenfall Solar Team

Algemeen

Timon Rowntree uit Oegstgeest maakt dit jaar onderdeel uit van het Vattenfall Solar Team, het zonneraceteam van de TU Delft. Dit jaar gaat het team voor het eerst in haar bestaan naar Amerika. Daar hopen de studenten zich te revancheren voor de dramatisch verlopen race in Australië van afgelopen jaar, toen de auto in het zicht van de finish afbrandde. Het team bouwt nu aan de veiligste zonneauto ooit. "Het is de uitgelezen kans om ons te bewijzen na de brand" vertelt Timon, hij studeert lucht- en ruimtevaarttechniek en is technisch manager van het team.

Het nieuwe team staat voor een bijzondere opgave. Vanwege de brand moeten de studenten in recordtijd een nieuwe auto bouwen, waarmee het team uit de as wil herrijzen. De zonneauto zal dit jaar daarom de naam Nuna Phoenix dragen.
De uitdaging om er dit jaar weer bovenop te komen is groot vertelt Timon: "Het was verschrikkelijk te zien hoe NunaX in vlammen opging in Australië. Er was bijna niets meer over van de auto, heel bizar. Het kwam hard aan, maar we keken ook al snel vooruit. We moesten door. De race in Australië wordt eens in de twee jaar gehouden, en dus moesten we een keuze maken welke race we in dit tussenjaar wilden rijden. We hebben gekozen voor een race in Amerika. Voor het eerst, dus het is echt een sprong in het diepe. Een nieuwe race op voor ons onbekend terrein, met een nieuwe auto!"

Veiligste Nuna ooit
De regels waar de zonneauto's in Amerika aan moeten voldoen zijn streng, in het bijzonder op het gebied van veiligheid. Zo zal de zonneauto uitgerust worden met een metalen rolkooi. Ook moet er gebruik gemaakt worden van een active battery protection system. Dit systeem zorgt ervoor dat de batterij automatisch afslaat wanneer er afwijkende waarden worden gemeten.
Zelf heeft het team na de brand in Australië nog eens kritisch naar de veiligheidsprocedures gekeken. Timon: "Zonneracen moet spannend en leuk zijn, een technische en tactische uitdaging. Maar veiligheid staat daarbij voorop. Afgelopen jaar zijn we met ons neus op de feiten gedrukt en we beseffen ons allemaal dat het heel anders had kunnen aflopen."

Amerika, een nieuwe uitdaging
Het team doet in juli voor de eerste keer mee aan de American Solar Challenge. De zonnerace volgt de historische Oregon trail en loopt van Independence, Missouri tot Boise, Idaho. De route voert daarmee ook door de Rocky Mountains, een flinke verandering ten opzichte van de vlakke races in Australië. Het is de eerste keer dat het team te maken krijgt met bergen en bochtige wegen. Om op dit terrein uit de voeten te kunnen heeft de zonneauto een motor met meer vermogen nodig. Daarnaast krijgt het team ook te maken met tegenstand van grote Amerikaanse universiteiten zoals MIT en Georgia Tech. Timon: "Dit zijn topuniverstieiten waar we nog niet eerder tegen hebben geraced. Dat gaat een mooie strijd worden."

Twintig jaar innovatie
Het nieuwe team presenteerde zich vandaag online met een video die de rijke geschiedenis van het team laat zien. De zonneauto's van het Vattenfall Solar Team verleggen al twintig jaar de grenzen van de techniek. "We bouwen een auto die duizenden kilometers af kan leggen zonder ook maar één druppel brandstof te gebruiken", zegt Timon, "en we zijn nog lang niet klaar met innoveren. Zo helpen we de transitie naar fossielvrij transport."

Afbeelding

Uit de krant

Uit de krant