Afbeelding
Foto: Willemien Timmers

Provinciaal ongenoegen over verlies buslijn 386

Politiek

OEGSTGEEST - De Statencommissie Bereikbaarheid en Energie (BE) is bepaald niet happy met het verdwijnen van de buslijn 386 van Oegstgeest naar Den Haag. De vervangende oplossing van vervoerder Arriva is onvoldoende gebleken. De Statenleden spoorden de gedeputeerde Floor Vermeulen aan om actie te ondernemen. De gedeputeerde was overigens daarmee al aan de gang.

Door Nico Kuyt

Busvervoerder Arriva besloot om te snoeien in de buslijn 386 die loopt van Oegstgeest naar Den Haag, een verbinding die de scholieren van het Rijnlands Lyceum direct treft. Volgens Arriva zijn er voldoende alternatieven, weliswaar met overstap, maar die sneller het einddoel bereiken. Echter, de praktijk valt anders uit. Het woord 'sneller' moet vervangen worden door 'trager'.

Het leidde tot protesten, met name in de sociale media. De beslissing voor het schrappen werd niet echt gewaardeerd. "Wij hebben er moeite mee", kreunde ook het CDA in de afgelopen Statencommissie. Actie is geboden. "Wij pissen al jaren naast de pot van het openbaar vervoer. Dit gaat de verkeerde kant op", voorspelde Denk.

De SP greep de gelegenheid aan om nogmaals aan te geven dat publieke diensten in publieke handen behoren te zijn en niet verslonden aan de winstlusten van de markt. Een mening die de VVD natuurlijk weer niet deelde. D66 poogde de rust te herstellen door te wijzen dat iedereen gebaat is bij een goed openbaar vervoer.

Na al het gekeuvel verklaarde de gedeputeerde simpelweg de situatie zelf ook vervelend te vinden. Maar de vervoerder heeft nu eenmaal geheel binnen de afspraken gehandeld. De 386 is wel geschrapt, maar de lijn Katwijk, Noordwijk naar Sassenheim is weer verbeterd. Het ruimtevaartcentrum Esa/Estec in Noordwijk is daarover heel enthousiast. Niettemin gaat Vermeulen kijken wat er nog mogelijk is voor de scholieren van het Rijnlands Lyceum en de andere reizigers. Om de verloren middagritten uit de eigen provinciale zak te betalen is wat te kras. Twee ritten kosten een slordige 165 duizend euro jaarlijks. Dat is niet op te hoesten. Maar misschien is er nog wat anders mogelijk en daar werkt de gedeputeerde aan. De 386 is inmiddels gesneuveld, maar Arriva heeft wel toegezegd te werken aan een verbetering van de alternatieven. Zodat die tijdwinst toch behaald wordt.

Uit de krant

Uit de krant