Matt Poelmans: 'Als er nooit geprotesteerd was, zou Schiphol nu al veel groter zijn.' | Archieffoto Hielco Kuipers
Matt Poelmans: 'Als er nooit geprotesteerd was, zou Schiphol nu al veel groter zijn.' | Archieffoto Hielco Kuipers Foto: Hielco Kuipers

Matt Poelmans over Schiphol: 'Tijd voor bezinning en bewustwording'

Politiek

Delegatieleider Matt Poelmans, die namens de bewoners uit de regio in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) zit, maakt zich zorgen over de plannen van luchthaven Schiphol om uit te breiden met twee nieuwe start- en landingsbanen.

In december vorig jaar presenteerde Schiphol in een bijeenkomst met alle betrokken partijen voorstellen om verder te kunnen groeien, en hierbij de meest dichtbevolkte gebieden te ontzien. Deze plannen staan in de concept Luchtvaartnota waar de Tweede Kamer dit jaar beslissingen over moet nemen voor de ontwikkeling van de luchtvaart tot 2050. Schiphol wil groeien van de huidige 500.000 vluchten, naar een aantal van 650.000 of meer.
Er zijn plannen voor een tweede Kaagbaan en een parallelle Polderbaan, samen met een verlenging van de Oostbaan. Door aanleg van nieuwe banen hoeven de oude minder gebruikt te worden, en dus zullen in dit scenario plaatsen als Zwanenburg, Aalsmeer en Amstelveen minder overlast gaan ervaren. "Als je op een bepaalde manier rekent, kun je dus zeggen dat er minder mensen last hebben van het vliegtuiglawaai omdat de zeer dichtbevolkte gebieden min of meer ontzien worden. De groei van het aantal vluchten, die met dit rekensommetje mogelijk is, zorgt er echter voor dat bijvoorbeeld de Leidse regio extra overlast voor zijn kiezen krijgt. De hinder wordt dus verplaatst. Volgens Schiphol is op deze manier de ervaren hinder per vliegtuig minder. Het aantal personen dat onder de vliegroute woont, is immers minder. Met dit plan wordt de Amsterdamse regio ontzien ten nadele van Zuid-Holland."

Oegstgeestenaar Matt Poelmans ziet liever dat er breder over Schiphol wordt nagedacht. "De groei is er uit: de hinder van Schiphol moet gaan afnemen in plaats van toenemen. Is het mogelijk om Schiphol te verplaatsen naar zee? Wat zijn de veiligheidsrisico's van zo'n grote luchthaven in de randstad? Wat zijn de gevolgen voor het klimaat? Kunnen we niet beter investeren in betere treinverbindingen binnen Europa?" Hij betoogt dat er een heel pakket aan maatregelen moet komen om de hinder van Schiphol te verminderen.
"Er moeten essentiële keuzes gemaakt worden. Willen we als Schiphol het rijk worden van overstappers? Dat is niet logisch in zo'n klein dichtbevolkt land. Waarom kunnen reizigers vanuit Azië die naar Amerika willen niet bijvoorbeeld in Dubai overstappen? Dat gebeurt nu niet, omdat Schiphol voor maatschappijen financieel een aanlokkelijke plek is. Het is de vraag of wij ons wereldwijd moeten profileren als aantrekkelijke overstapplek. Wist je dat grote vlieghavens als Londen en Frankfurt minder nachtvluchten faciliteren dan Schiphol?"
Poelmans betoogt dat als het aantal vluchten toeneemt, ook de vliegdrukte boven Zuid-Holland enorm zal toenemen, en dat de provincie daar niet op zit te wachten. "Is die groei van Schiphol wel nodig? Willen we echt vanaf deze nationale luchthaven rechtstreeks naar 333 bestemmingen? Dat is raar veel."
Dat moderne, stillere vliegtuigen veel op zouden lossen, bestrijdt Poelmans. "Stille vliegtuigen bestaan alleen in sprookjes. Op elektriciteit vliegen is nog niet mogelijk, en bovendien gaan vliegtuigen zo'n dertig jaar mee. De winst van de iets stillere nieuwe vliegtuigen valt weg tegen het aantal machines. Bovendien zijn de koersen van de aanvliegroutes gewijzigd. Het knooppunt om te ritsen bevindt zich boven Leiden, en veroorzaakt veel overlast."

De Oegstgeestenaar pleit voor bezinning en bewustwording. "Wees je bewust van de nadelen van vliegen voor het milieu. Zijn je pleziertjes nodig? Besef je dat je ook anderen ermee overlast bezorgt? Bovendien slibt de Randstad dicht door nog meer verkeersbewegingen. Niet alles wat kan, moet ook uitgevoerd worden."
Hij wil Oegstgeestenaren op het hart drukken dat zij in dit 'Schiphol-proces' vooral hun stem moeten laten horen. "Als er nooit geprotesteerd was, zou Schiphol nu al veel groter zijn. Denk niet 'Ze zouden iets aan die groei moeten doen', maar wees zelf betrokken. Je kunt meer doen dan je denkt. Je aansluiten bij Oegstgeest Zonder Vlieghinder bijvoorbeeld. Zo kunnen we samen sterk staan, want het besluit dat deze maand al in de Tweede Kamer genomen wordt, raakt ons in deze regio heel erg op het gebied van klimaat, congestie en gezondheid. Denk niet in 'ze', maar in 'we'."

Meer informatie op vlieghinder-oegstgeest.nl.

(Willemien Timmers)

Uit de krant

Uit de krant