Suzie's & Van Aken bekroond | Oegstgeester Courant
Logo oegstgeestercourant.nl
Het team van Suzie's & Van Aken is dolblij met de nieuwe erkenning.
Het team van Suzie's & Van Aken is dolblij met de nieuwe erkenning.

Suzie's & Van Aken bekroond

Oegstgeester restaurant in Michelingids 2020 met Bib GourmandRestaurant Suzie's & Van Aken aan de Oegstgeester Geversstraat heeft een erkenning van formaat gekregen: zij staan met zestien andere nieuwkomers in de Michelin Bib Gourmand lijst 2020.

Een Bib Gourmand is een bekroning van Michelin voor een selecte groep restaurants. Zij omschrijven het als: "Elk bekroond restaurant verzekert een onweerstaanbare verhouding tussen prijs, kwaliteit en plezier". Dit betekent onder andere dat de restaurants een driegangen keuzemenu moeten aanbieden voor maximaal 39 euro.
Nederland telt 133 restaurants met het stempel Bib Gourmand. Dit jaar kregen zeventien nieuwe restaurants een Bib Gourmand en vijftien verloren die status.
Suzie's & Van Aken staat dus, naast de Gault et Millau-gids, in de nieuwe editie van de Michelin Gids Bib Gourmand Benelux, die met deze 2020 versie voor de twaalfde maal uitkomt. Andere restaurants in de regio met een Bib Gourmand: Tante Kee aan de Kaag, Onder de Linde in Noordwijk en De Knip in Voorschoten.
Het restaurant van de bevlogen chef-kok Tom van Aken en zijn Suzanne van Haaster lijkt in zijn opmars niet te stuiten. Suzie's & Van Aken ging open in oktober 2017, en in het voorjaar van 2018 werd reeds Leiden Culinair gewonnen. In de Telegraaf werd chef-kok Tom 'de ruwe diamant van 2018' genoemd, en kreeg een prachtige recensie. "Binnen een jaar stonden we inderdaad in de Gault et Millau en de Lekker500", lacht Suzanne. "Afgelopen maand kwam Hiske Versprille van de Volkskrant, die ook een top-cijfer gaf. En Michelin is geweest, met dit prachtige resultaat. Nu maar volhouden!"

Chef-kok van Aken is klassiek Frans opgeleid, en combineert deze manier van bereiden met de Oosterse keuken.
De Bib Gourmand komt voor het jonge stel en hun team als een aangename verrassing. "Je kookt altijd voor je gasten. Zij zorgen er voor dat ons restaurant dagelijks is gevuld, zij moeten het spannend en de moeite waard vinden, maar zo'n bekroning geeft zeker een boost. Hoe gaaf is dit, binnen twee jaar?"
Ze kunnen hun geluk niet op bij het Oegstgeester restaurant: Bloemen stromen binnen en de telefoon staat roodgloeiend. Op naar de ster?

Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225563&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=oegstgeestercourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=234" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225561&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=oegstgeestercourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=234" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>