Naar alle waarschijnlijkheid wordt in het voorjaar van 2020 begonnen met de aanleg van een nieuwe Duikerbrug.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt in het voorjaar van 2020 begonnen met de aanleg van een nieuwe Duikerbrug. Foto: Wil van Elk

Nieuwe Duikerbrug geschikt voor zwaardere vrachtwagens

Politiek

Het is een goede zaak, dat de Duikerbrug in de Dorpsstraat weer hersteld wordt. Maar veel gemeenteraadsleden vinden het niet nodig dat de nieuwe brug steviger wordt dan het oude exemplaar. Een Duikerbrug 2.0, die namelijk extra zware vrachtverkeer kan dragen, kan ook leiden tot de komst van tientonners door de Dorpsstraat. En dat is een angstig vooruitzicht voor de politici.

Wethouder Glasbeek liet in de raadsvergadering van donderdag  26 september weten dat er plannen zijn om al in het voorjaar van 2020 daadwerkelijk te beginnen met het realiseren van de nieuwe Duikerbrug. Op dit moment zijn de voorbereidingen hiervoor in volle gang. Er bestaan geen plannen om de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur aan te passen en ook het huidige maximumgewicht van 3,5 ton per vrachtwagen blijft gehandhaafd, zo stelde Glasbeek.
De omwonenden zullen ongetwijfeld overlast krijgen van het realiseren van die nieuwe brug. Glasbeek: "Mede in verband met de werkzaamheden van Liander is het waarschijnlijk dat de Dorpsstraat in een grote lengte open gaat."

'Geen plannen om zwaardere vrachtwagens over de nieuwe Duikerbrug toe te laten, of de maximumsnelheid te verhogen in de Dorpsstraat'

Motie

De raadsleden buitelden donderdag haast over elkaar heen om hun zorgen te uiten. PrO diende een motie in, met de eis dat de nieuwe Duikerbrug maximaal 3,5 ton aan gewicht mag hebben en dat de Dorpsstraat een 30-kilometer zone blijft. Maar Glasbeek gaf aan, dat een sterkere brug nauwelijks meer geld kost en dat het college daarom daar de voorkeur aan geeft. Ook liet hij weten dat er geen plannen zijn bij het college om zwaardere vrachtwagens over de nieuwe Duikerbrug toe te laten, of de maximumsnelheid te verhogen in de Dorpsstraat.
Fractievoorzitter Van Dissel (HVO): "Het is zeker niet de bedoeling om heel veel zwaar verkeer over die brug te laten rijden.'' Het liefst ziet hij de Dorpsstraat getransformeerd worden in een woonerf of fietsstraat. Maar dat idee lijkt een utopie.

Overbodig

De motie leek een ruime meerderheid te halen, maar het was indiener Janssen (PrO) die persoonlijk de kansen op een raadsmeerderheid verknoeide. Hij liet weten: "Het is een overbodige motie, maar we willen deze toch indienen. Om een signaal af te geven." Dat zette het CDA er toe aan, om tegen het PrO-voorstel te zijn: "We stemmen niet voor overbodige moties", aldus fractievoorzitter Van Blitterswijk. De fractie van HVO was het hier mee eens en Lokaal-voorman Van den Ouweelen vond de motie 'overbodig en onrust creërend'.


Fractievoorzitter Spaargaren was het eens met Janssen: "De motie is inderdaad overbodig, omdat de wethouder heeft toegezegd om het op te pakken.'' Hoewel de VVD verdeeld stemde, bleek een meerderheid tegen de PrO-motie.

Joep Derksen

Uit de krant

Uit de krant