Bouw startschacht tunnel Rijnlandroute | Oegstgeester Courant
Logo oegstgeestercourant.nl
De boor van de tunnel start aan de linkerkant.
De boor van de tunnel start aan de linkerkant. (Foto: Wil van Elk)
Verkeer

Bouw startschacht tunnel Rijnlandroute

De Rijnlandroute verbindt straks onder andere de A4 met de A44 om het kustgebied beter toegankelijk te maken door betere verkeersafhandeling. Ook in Oegstgeest zijn nabij Corpus de werkzaamheden aan dit project merkbaar. De pers werd op vrijdag 8 maart uitgenodigd voor een technisch werkbezoek op een van de 'kunststukjes' van de monsterklus en de journalisten daalden af in de startschacht in de Oostvlietpolder waar hard wordt gewerkt aan de toegang van de aan te leggen 2,5 kilometer lange verkeerstunnel als onderdeel van de N434.

Door Wil van Elk

Op donderdag 7 maart ondertekenden Cora van Nieuwenhuizen minister Infrastructuur en Waterstaat en Floor Vermeulen gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland in het Informatiecentrum van de Rijnlandroute de overeenkomst voor vijfentwintig jaar Weg- en Tunnelbeheer N434 Rijnlandroute. In het traject A4/A44 komt een tunnel en de N434 komt ook over een lengte van 1,4 kilometer verdiept te liggen. De volgende dag konden journalisten zien hoe de werkzaamheden vorderen. Althans, bij de ingang van de tunnel waar binnenkort een gigantische boorinstallatie aankomt.

Staande in de negentien meter diepe bouwput, waar de bekisting wordt aangebracht voor de ingang van de tunnel, dringt het pas goed door dat de in Duitsland gebouwde tunnelboormachine (TBM) een gigantische omvang heeft. Met een diameter van elf meter vormt de boor de kop van een machine van meer dan honderd meter lang die straks – van eind juni tot november 2019 – in een vloeiende beweging een bijna tweeënhalve kilometer lange tunnelbuis aanbrengt onder Voorschoten door. Het proces wordt daarna herhaald vanaf dezelfde startplek voor een tweede tunnelbuis. De twee tunnelbuizen komen 35 meter diep in de grond en hebben een diameter van elf meter. Later aan te brengen acht dwarsverbindingen, vanaf januari 2020, worden met vriestechnieken uitgevoerd. Zelf spreken de projectleiders van 'kunststukjes' waaraan op meerdere plekken wordt gewerkt, zoals aan het begin en eind van de verbindingsweg waar gecompliceerde verkeerspleinen worden ontwikkeld. Bij de A44 wordt tijdelijk een divergerende diamantaansluiting aangelegd, in het Engels Diverging Diamond Interchange (DDI) genoemd. Met deze vernuftige manier van verkeersafhandeling, door het verkeer op een kort traject naar de andere weghelft te leiden, wordt het aantal passages gehalveerd. Vanaf 17 maart wordt het huidige Transferium opgeheven en wordt verplaatst naar de nieuwe McDonalds even verderop. De witte loopbrug wordt eind maart verwijderd. Bij de A4 worden de rijbanen tijdelijk verlegd zodat het grootste gedeelte van het plan ongestoord kan worden aangelegd.

Comol5 (www.comol5.nl) verzorgde vrijdag de presentatie over de tunnelbouw en een rondleiding in en rond de startschacht. Vanaf de bodem is goed zicht op de bouw van de bekistingen die de opening van de tunnel vorm gaan geven. IJzervlechters werken intensief aan de wanden en de vele vierkante meters vloer waar na de storting van het beton de boormachine kan worden opgebouwd. Het cijfer vijf in de naam staat voor het vijfde project dat het samenwerkingsverband tussen Croon Wolter & Dros, DIMCO, Vinci Construction, en Mobilis uitvoeren. Mobilis legt op de website www.mobilis.nl/nl/tunnelboormachine-tbm uit hoe het boorproces van het graven van de tunnel en tegelijkertijd bouwen van de tunnelbuis verloopt. De afgegraven grond wordt na reiniging gestort in de nabijgelegen Meeslouwerplas. Een vergelijkbare tunnelbouw is toegepast bij de aanleg van de Victory Boogie Woogietunnel, ofwel de Rotterdamsebaan, in Den Haag.

De aanleg van de Rijnlandroute houdt verder in dat zowel de A4 als de A44 deels worden verbreed en aangepast en naast de twee nieuwe knooppunten Ommedijk en Hofvliet de aansluiting Leiden-West fors verandert. De Europaweg wordt verbreed, de Lammebrug wordt vervangen door een bredere en hogere brug en het Lammenschansplein wordt opnieuw ingericht. De Tjalmaweg bij Valkenburg wordt verbreed, krijgt ongelijkvloerse kruisingen en wordt deels verdiept aangelegd. Naast de Torenvlietbrug komt een tweede brug. Ook fietspaden worden nieuw aangelegd. De Rijnlandroute is eind 2022 gereed. Op de website www.rijnlandrouteinbeeld.nl is het hele proces per onderdeel te bekijken. In het informatiecentrum bij de Vlietlanden staat een schaalmodel van de 'boorfabriek' en buiten een uitkijkpost waar het publiek zicht heeft op werkzaamheden in de startschacht.

Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225563&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=oegstgeestercourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=234" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13225561&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=oegstgeestercourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=234" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>