De Oegstgeester bibliotheek. | Archieffoto Willemien Timmers
De Oegstgeester bibliotheek. | Archieffoto Willemien Timmers

Grootschalig onderzoek naar boekenwensen kinderen Bollenstreek

Onderwijs

Bibliotheek Bollenstreek gaat deze week met 90 basisschoolleerlingen in gesprek over wat hen drijft en belemmert bij het kiezen en vinden van een boek. Doel is uit te vinden hoe het leesplezier bij kinderen kan worden vergroot. Het is voor het eerst dat in Nederland een dergelijk grootschalig onderzoek uitvoert.

Twee derde van de Nederlandse leerlingen voelt zich niet erg betrokken bij de leesles en ruim drie kwart van de leerlingen vindt lezen niet leuk, zo meldde de Onderwijsinspectie eerder dit jaar. Naarmate een kind ouder wordt, verdwijnt het leesplezier steeds meer. "Dat is een zorgelijke ontwikkeling", vertelt Eline Geursen, onderwijsspecialist van de Bibliotheek Bollenstreek. "Kinderen die lezen niet leuk vinden, gaan minder lezen. Wie minder leest, raakt minder bedreven en daardoor verdwijnt het leesplezier nog meer. Met alle gevolgen van dien, want kinderen die niet of nauwelijks lezen, presteren vaak slechter op school."

Neerwaartse spiraal doorbreken
Om deze neerwaartse spiraal te doorbreken is het belangrijk om te ontdekken wat kinderen wel aantrekt in een boek. Willen zij hun fantasie prikkelen? Of meer te weten komen over een bepaald onderwerp? Met het onderzoek, dat mogelijk wordt gemaakt door Fonds Perspectief, krijgen medewerkers van Bibliotheek Bollenstreek antwoord op vragen als: Hoe wordt de nieuwsgierigheid van kinderen in een (school)bibliotheek optimaal geprikkeld? Hoe kunnen zij zelfstandig keuzes maken? En wat verleidt hen een boek wel te pakken? De uitkomsten worden gebruikt om kinderen op school en in de bibliotheek beter te kunnen helpen bij het kiezen en vinden van een boek en zo het leesplezier te vergroten.

Uit de krant

Uit de krant