Het Oegstgeester gedeelte van de brug in aanbouw. | Foto Wil van Elk
Het Oegstgeester gedeelte van de brug in aanbouw. | Foto Wil van Elk Foto: Wil van Elk

Fietsbrug over de Rijn komt uit Friesland

Algemeen

Solidd Steel Structures bouwt de twee aanbruggen en een draaibrug die tezamen de Joop van der Reijdenbrug gaan vormen die de Rijnoevers van Oegstgeest en Valkenburg begin volgend jaar met elkaar gaan verbinden. Een delegatie uit Oegstgeest en Katwijk bezocht donderdag 15 november de fabriek in Sumar in Friesland waar de indrukwekkende stalen delen vorm beginnen te krijgen.

Omgevingsmanagers, projectleiders, vertegenwoordigers van beide wijkraden, bestuurslid van de stichting van het Valkenburgse Pontje en een brugwachter kregen op de heenreis in de bus toelichting over het proces rond de fietsverbinding Oegstgeest-Katwijk over de Oude-Rijn. Ook de historische oeververbinding van het pontje bij Valkenburg kreeg uitvoerig de aandacht.

Na een lange aanloop is er een brug in aanbouw, met honderd procent subsidie van de Provincie. Eerdere ontwerpen werden stopgezet en na een prijsvraag kwamen vier prachtige ontwerpen op tafel waar uiteindelijk architectenbureau Syb van Breda & Co architects glasrijk als winnaar tevoorschijn kwam. Beide wijkraden hadden een stem in het keuzeproces. Het ontwerp, bij aanvang met de naam De Navigator, is uniek, maar wel met beproefde en gebruikte technieken. Strukton Infratechnieken en Solidd Steel Structuren zijn de uitvoerders waarbij Solidd de staalconstructie van maar liefst 270-duizend kilo staal bouwt. Bij de presentatie werd gesteld dat de brug honderd jaar moet meekunnen en tot vijfduizend keer per jaar open moet voor grote boten, al dan niet met hoge mast.

Fietsroutes

De brug wordt een belangrijk onderdeel van fietsroutes. Voor de drukke beroepsvaart in de Rijn moet de brug al gauw tien keer per dag worden geopend. Een doorvaarthoogte van 5,4 meter, hoger dan de huidig geplande 3,5 meter, was geen optie omdat het voor de fietsers veel te zwaar trappen zou worden. De bediening komt in handen van de brugwachters in het brugwachtershuisje van de Sandtlaanbrug. Op de zondagen is er geen bediening. Voor de digitale verbinding wordt een glasvezelkabel aangelegd tussen beide bruggen. De installatie in het brugwachtershuisje wordt ingrijpend vernieuwd. De doorvaarthoogte van de nieuwe brug is hoger dan die van de Sandtlaanbrug (2,75 meter) en hoeft daardoor minder keren per dag worden geopend.

Taluds

Op locatie is goed te zien waar de brug komt. Aan beide zijden van de Rijn waren al taluds aangelegd. In de nieuwbouwwijken Oegstgeest aan de Rijn en 't Duyfrak in Valkenburg zijn de landhoofden en pijlers in aanbouw. Duikers zijn bezig met het aanleggen van een buis waar de bediening en stroomvoorziening in komen voor de verkeerslichten en slagbomen. De afwerking wordt gedaan met schanskorven die met stenen worden gevuld.

Bruggenbouwers

In de fabriek, gelegen tussen Leeuwarden en Drachten, gingen de bezoekers beschermd met oordopjes, veiligheidsbril, -schoenen en -helm in twee groepen door de fabriekshallen waar volop werd gelast en geslepen aan de brugdelen. Grote vierkante gewichten van meer dan zevenduizend kilo stonden op de stalen platen om te voorkomen dat door het verhitten van het lassen de platen kromtrekken. De platen zijn met behulp van CNC-snijbranders op maat gemaakt. Alles is tot op de millimeter nauwkeurig berekend. Op de plek waar later een lamp komt, om aan te geven waar kleine boten onder de brug doorkunnen, zat in het bruggedeelte van Oegstgeest een gat met een stalen bus. Vierkante gaten op de kopse kant zijn voor de pennen die de draaibrug moeten borgen als hij weer sluit. Zo was de uitleg van de directeur van Solidd Steel Structures. "We zijn échte bruggenbouwers, goed in beweegbare constructies. Alles wordt opgebouwd met plaat of buis."

De drie delen worden in februari 2019 verscheept naar de Rijn. De brug, "hij is heel slank", wordt in open stand geplaatst en getest. Het draaigedeelte – de ringen van meer dan twee meter doorsnee voor de lagers zijn in Italië gefabriceerd – komt aan de kant van Valkenburg. Een hooggelegen contragewicht in een sierlijke pyloon, van meer dan tien meter hoog, houdt de draaibrug in balans. In maart is de officiële opening. Op de website van de gemeente Katwijk – https://extra.katwijk.nl – wordt in de rubriek 'Onze projecten' uitvoerig getoond hoe het unieke ontwerp beeldbepalend wordt in de omgeving en in een animatiefilm is te zien hoe de brug opengaat en hoe hij 's nachts wordt verlicht. Ook de woonwijk 't Duyfrak is een van de vermelde projecten.

(Wil van Elk)

Afbeelding
Afbeelding
Op de plek waar in maart 2019 de brug komt wordt nog hard gewerkt. | Foto Wil van Elk
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant

Uit de krant