Afbeelding
Foto: Wil van Elk

Presentatie De Boeg leidt tot vragen over geluidsoverlast en verkeersdrukte

Zakelijk

Het Consortium A44 gaf op maandag 29 januari voor de tweede keer een presentatie over de plannen voor het bedrijventerrein De Boeg. Het ging de meer dan zeventig belangstellenden vooral om de verwachte geluidsoverlast en verkeersdrukte.

Hoewel het Consortium goed overleg heeft met de vereniging MEOB-omwonenden, is er veel onrust over de verwachte geluidsoverlast. Geluidsadviseur Wim Soede van Ardea legde uit hoe de geluidsoverlast van de A44 wordt aangepakt, maar kon de onrust erover niet geheel wegnemen. Ook wordt er veel verkeer verwacht van de bezoekers van de Praxis en van de Bosrand. Houthandel Noordman verwerkt het hout in een goed geïsoleerd gebouw en verwacht nauwelijks geluidsoverlast te veroorzaken.

Birgit Hopff van Stadsruim vertelde over de indeling van het terrein met de beoogde bewoners. De kavels hebben vanaf de Haarlemmerstraatweg gezien, waar de duurste stukken liggen, verschil in bouwhoogte. De kavel van Deijler, een van de vijf kopers van het terrein, is aangepast en wordt nu een pand met 21 onderkomens voor ZZP'ers. Er is nog steeds een kavel te koop waarvoor twee kandidaten zijn, waar een daarvan een goede kans maakt.

Er ligt als voorbelasting een tijdelijke wal van twee meter hoog aan de kant van de bewoning in de Morsebel. Voor de bewoners is dit een teken dat de beoogde geluidswal best wat hoger mag worden. Verder moeten er twee à drie stukken grond nog worden gesaneerd. Na onderzoek blijkt daar vervuiling te zijn met Kobalt, Zink en Pacs. Ook moeten er nog kabels en leidingen worden verwijderd.

Er waren vanuit het publiek nogal wat bedenkingen over de verwachte verkeersdrukte, niet alleen van de bezoekers van het tuincentrum en bouwmarkt, maar ook door de vrachtauto's van Transportbedrijf Keijzer en toeleveranciers. In de ochtendspits kun je nu al nauwelijks de wijk uitkomen. Arjen Pels Rijcken wees erop dat dit een zaak is voor de gemeente.

Er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een rotonde bij de aansluiting op de N444. (Er waren geen vertegenwoordigers van de gemeente om die vragen te beantwoorden.) Op het terrein zelf komt een ringweg met bomen en een groenstrook en het wordt een dertig-kilometer-gebied. Het is openbare weg, maar wel eigendom van het Consortium, en wordt 's nachts niet afgesloten. De naam wordt De Boeg-weg en niet zoals sommigen opperden: MEOB-weg. De twee voormalige bushaltes komen terug.

(Wil van Elk)

Uit de krant

Uit de krant