Het nieuwe verkeersplan was groot uitgeprint en werd door de aanwezige bewoners uitgebreid bekeken. | Foto Wil van Elk
Het nieuwe verkeersplan was groot uitgeprint en werd door de aanwezige bewoners uitgebreid bekeken. | Foto Wil van Elk Foto: Wil van Elk

Verkeersplannen Rijnzichtweg gepresenteerd en bekritiseerd

Algemeen Verkeer

De gemeente Oegst­geest presenteerde maandagavond 12 juni de nieuwe verkeersplannen voor de Rijnzichtweg en Rijnsburgerweg aan de omwonenden.

Door: Wil van Elk

De plannen van Goudappel Coffeng, uitgelegd door Joost Verhoeven, werden door de gemeente enthousiast omarmd, maar niet door de aanwezigen die heel kritisch reageerden om sommige punten. Vooral een parallelweg direct na het viaduct van de A44 kreeg veel kritiek. "Het is daar heel erg druk, met heel veel fietsers. Autoverkeer moet je daar niet willen," lieten de bewoners van de wijk Buitenlust weten. Zij waren ook verbaasd dat niet alle bewoners van de wijk waren uitgenodigd.

parkeren

Ook verderop richting Rijnsburg reageerden omwonenden verontrust. "Ik krijg nauwelijks de kans om te parkeren bij mijn huis." Vanaf de Rotonde in Rijnsburg richting Oegst­geest is een enkele baan gepland. "Het afwikkelen van het verkeer gaat daarmee prima," beweerde Verhoeven die vertelde dat rekenmodellen, hij toonde enkele filmpjes, aantonen dat het kan. De weg krijgt een middenberm - "daarmee wordt het echt veiliger" - en wordt gescheiden van de twee banen die richting Rijnsburg gaan. Hier hebben vooral de ondernemers die aan de weg zijn gevestigd problemen mee.

"Er zijn daar drie transportbedrijven. Die moeten met hun vrachtwagens helemaal omrijden om bij hun bedrijf te kunnen komen. Een van hen vertelde dat de huidige verkeerslichten bij de Floresstraat te snel op groen gaan. Hij kreeg bij het keren daar een auto in zijn flank. "We moeten eigenlijk helemaal richting Leiden om bij de rotonde aan de Leidse Buurt te keren!"

Rotondes

Een jaar eerder was er ook een bijeenkomst en de inbreng daarvan is meegenomen in de uitwerking. Enkele aanwezigen waren echter zichtbaar ontstemd daarover. "Waarom geen rotondes?" vroegen zij zich af. Verhoeven legde uit dat dat geen oplossing is. "Het kan niet, het is daar echt te druk voor!" De huidige kruispunten voldoen in ieder geval niet. "Er komt een begrijpelijk en overzichtelijk kruispunt met voldoende veilige oversteek voor fietsers en voetgangers." Wel worden er vraagtekens gezet bij de te verwachten drukte door de school en de te bouwen supermarkt. Dat was dan ook de opdracht voor het nieuwe plan: "Vang de drukte in de toekomst op, met veel aandacht voor veiligheid".

Afgekeurd

Volgens de nieuwe plannen komt het er zodanig uit te zien dat het een woongebied - 'een stedelijke situatie' - is met een parallelstructuur zoals aan de kant van Oegstgeest voorbij de A44 al is aangelegd. De bewoners wezen er op dat daar de situatie heel anders is. "Dat hebben wij voor Buitenlust een jaar geleden al afgekeurd," merkte een van de aanwezigen op. Gedeputeerde Staten heeft volgens de aanwezigen de ventweg niet dwingend opgelegd, dus moet het worden herbezien, vinden ze. Aan de zuidkant kan wel prima een ventweg komen. "Ik durf nu mijn huis aan de voorkant niet te verlaten met de kinderen, veel te gevaarlijk. Fietsen rijden daar driedik en vaak over het voetpad." Floor Vergunst van de gemeente gaf aan dat de emoties en bezwaren worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van de plannen.

Verkeersdeskundigen van Katwijk en Oegstgeest hebben zich gebogen over de plannen en vinden het de beste oplossing aan de kant van Buitenlust. Zoals Joost Verhoeven al aangaf: "Je kunt herkennen wat voor weg het is en je rijgedrag erop afstemmen. Het kruispunt wordt daarop afgestemd. Duurzaam veilig met dertig kilometer voor je huis. Het onlogische van nu halen we eruit." Een bewoner van de zuidkant van de Rijnzichtweg bleef sceptisch: "De vangrail in de bocht bij de verkeerslichten staat er niet voor niets!"

Gemeenteraad

Dit jaar nog moet er een plan liggen waarmee de gemeente naar de gemeenteraad kan, wellicht dat het daar in september al kan worden besproken. Verder uitwerken van een verkeersbesluit kan dan in 2018 plaatsvinden zodat er 2019 kan worden begonnen met de aanleg.

Opmerkingen waarom niet de gehele weg dertig kilometer te maken werden gepareerd met de uitleg dat dit niet gaat werken. In de Brouwerstraat in Rijnsburg is het weinig leefbaar en is niet te vergelijken. Kees van de Hulst, verkeersdeskundige Katwijk: "Wij hebben hetzelfde rekenmodel gebruikt als in Leiden. Als we niets doen, dan staat het vast in 2030." Hij gaat ervan uit dat de plannen uitvoerbaar zijn.

Uit de zaal klonken geluiden als "u hebt de goedkoopste oplossing gekozen. En waarom niet op het terrein van Flora aanpassen zodat iedere bezoeker kan zien waar de afrit is?" Vergunst gaat met een van de aanwezigen binnenkort een ritje maken om te zien wat er wordt bedoeld. Hoewel sommige situaties ongewenst zijn, wordt er wel gekeken of er wel iets voor de bedrijven kan worden gedaan.

Uit de krant

Uit de krant