In een ontspannen sfeer ondertekenden vertegenwoordigers van drie partijen symbolisch voor de start van de bouw: Strukton Infratechnieken, BSB Staalbouw B.V. en de gemeente Katwijk. | Foto: Wil van Elk
In een ontspannen sfeer ondertekenden vertegenwoordigers van drie partijen symbolisch voor de start van de bouw: Strukton Infratechnieken, BSB Staalbouw B.V. en de gemeente Katwijk. | Foto: Wil van Elk Foto: Wil van Elk

Presentatie fietsbrug van Nieuw-Rhijngeest naar Katwijk

Algemeen Verkeer

Niets dan lovende woorden bij de presentatie op dinsdag 16 mei van het winnende ontwerp van de beoogde brug over de Oude Rijn tussen Oegstgeest aan de Rijn en Valenburg. Het bestemmingsplan voor de brug moet in Oegstgeest nog wel worden goedgekeurd.

 

Vier ontwerpen van hoog niveau zijn ingediend en door drie jury's beoordeeld op beeldkwaliteit, beheer en onderhoud, en risicobeheersing. Unaniem kozen ze voor hetzelfde ontwerp dat het beste voldoet aan de eisen van beide gemeenten. Onder andere onderscheidend en herkenbaar. De overige drie indieners feliciteerden hun collega van harte. Een van hen maakte hun ontwerp niet bekend omdat ze hopen die nog elders te kunnen aanbieden. Tijdens de presentatie in Holiday Inn in Leiden werd helder in beeld gebracht waarom gekozen is voor de brug van Syb van Breda & Co architects en Strukton Infratechnieken B.V. – BSB Staalbouw B.V.

In 2004 startte het proces met een eerste omschrijving. Gaandeweg werd het steeds complexer en uiteindelijk werd afgestapt van het idee dat het een brug moest zijn met een knik. Het moest een rechte brug worden, haaks op de oevers. De brug moet honderd jaar meekunnen, vijfduizend keer per jaar moet de brug open voor grote boten en boten met een hoge mast die erlangs moeten kunnen waardoor een 'oneindige' hoogte werd geëist. De Rijn is op die plek relatief smal en pijlers zouden alleen maar in de weg staan. De architect liet een aantal brugtypen de revue passeren, en besloot met het presenteren van een uniek ontwerp, nog niet in Nederland gebouwd en specifiek voor deze plek ontworpen. "Iedereen heeft erover nagedacht," verklaarde hij. "Het wordt een draaibrug met een scharnier, wat het wel ingewikkelder maakt. Een contragewicht in een pyloon houdt de open brug in evenwicht." Het draaipunt komt aan de kant van Katwijk in de wijk 't ­Duyfrak.

Er zijn geen bezwaren ingediend op de voorlopige gunning en na twintig dagen is de spanning eraf en kan na de definitieve gunning de bouw beginnen. Het wordt een brug van honderd ton staal die heel vernuftig licht draait, aangedreven door een opvallend kleine elektromotor. Het prachtig stukje techniek wordt netjes weggewerkt. Het dek wordt mooi strak uitgevoerd met een scheiding voor voetgangers en fietsers. Zeer kleine lampjes schijnen sfeervol op de brug, zodanig dat vleermuizen er geen last van hebben. Bij het draaipunt komt een kunstwerk met een gradenverdeling. De brug heeft slechts twee steunpunten, dat geeft een goede doorzicht voor de scheepvaart.

Het project wordt gedragen door de provincie Zuid-Holland – die betaalt, maar niet meer dan toegezegd – de gemeente Oegstgeest en de gemeente Katwijk. De uitvoerder verwacht dat eind 2017 alle vergunningen rond zijn en er een verkeersplan is. "We houden de omwonenden voortdurend op de hoogte van de werkzaamheden en eventuele overlast. Kijk een op de Facebookpagina 't Duyfrak op de website www.tduyfrak.nl en op www.katwijk.nl/fietsbrugouderijn waar in een animatiefilmpje de beoogde brug wordt getoond met de werknaam 'De Navigator'. De feestelijke opening wordt verwacht op 1 november 2018, waarbij de brug de definitieve naam krijgt.

(Wil van Elk)

De wethouders Wendelien Tönjann van Oegstgeest en Klaas Jan van de Bent van Katwijk sneden de taart aan. | Foto: Wil van Elk
Het winnende ontwerp maakte veel indruk op de aanwezigen. | Foto: Wil van Elk

Uit de krant

Uit de krant