Zittend op de stoel van de chauffeur zagen de leerlingen wat je wel en niet kan zien. | Foto Wil van Elk
Zittend op de stoel van de chauffeur zagen de leerlingen wat je wel en niet kan zien. | Foto Wil van Elk Foto: Wil van Elk

Dode hoek les voor leerlingen van groep 6, 7 en 8 van Het Dok

Onderwijs

Leerlingen van groep 6 van Het Dok kregen op 5 april les over de gevaren van de dode hoek bij vrachtwagens. De leerlingen van de groepen 7 en 8 volgden een uurtje later.

 

Martijn blok, bedrijfsleider van Dura Vermeer, Boman Hommer van Traffic Service Nederland en projectcoördinator van Dura Vermeer Michel Belt, verzorgden een klein uurtje les over de dode hoek van vrachtwagens. Naast de school stond een vrachtwagen waarin de kinderen op de stoel mochten zitten van de chauffeur om te zien wat de chauffeur wel en niet kan zien.

Bouwen

Bijna alle leerlingen in klas 6 wonen in de nieuwbouwwijk waar Dura Vermeer vanaf 2006 bouwt. Na het zien van een filmpje sprak Boman Hommer met de kinderen af om te luisteren naar de verkeersregelaars: "Afgesproken?".

Afstand

Tegenwoordig hebben vrachtauto's spiegels en zelfs camerasystemen. En toch kan de chauffeur niet álles zien. Er zijn plekken rondom de vrachtauto waar fietsers of bromfietsers ineens onzichtbaar worden, ze zitten dan in de dode hoek. Fietsers en voetgangers doen er daarom goed aan om meer dan drie meter afstand te houden en nooit naast een vrachtauto te gaan staan. Verstandig is om er altijd rechts achter te blijven met zeker drie meter afstand.

Sinds 2003 is een dodehoekspiegel verplicht voor vrachtauto's. Er zijn in Nederland heel veel afstelplaatsen langs snelwegen en op bedrijfsterreinen waar de chauffeur makkelijk zijn spiegels kan afstellen. En dat is maar goed ook. Met deze spiegel kan de chauffeur veel meer zien. (Wil van Elk)

Uit de krant

Uit de krant