Pieter-Jan Belder neemt zijn fortepiano mee naar de Paulus
Pieter-Jan Belder neemt zijn fortepiano mee naar de Paulus

Winterreise als in Schuberts dagen in cultuurhuis De Paulus

Cultuur

Schuberts Winterreise, aanstaande zondag in de Paulus om 16.00 uur, brengt – dit is uniek –, twee uitzonderlijk veelzijdige, internationaal geprezen musici eendrachtig samen: tenor Nico van der Meel en Pieter-Jan Belder op fortepiano. Een memorabele vertolking van deze alom geliefde liederencyclus ligt weer in het verschiet. Sprak deze krant al met van der Meel, onlangs met Belder.

Gespecialiseerd in de authentiek uitvoeringpraktijk, treden beiden ook veelvuldig op als dirigent. Ze zijn Bach-vertolkers van statuur, onder meer. En uiteraard doen zij onderzoek naar uiteenlopende manuscripten en repertoire. Dit leidt er blijkbaar toe dat zij tijd noch moeite sparen. Zo maakte Belder al meer dan 130 cd's, waaronder het complete klavecimbeloeuvre van Scarlatti. Nu werkt hij naast tal van andere aan opnamen van een selectie uit het Fitzwilliam Virginal Book, de grootste verzameling Engelse klavecimbelmuziek uit Shakespeare's tijd. Hij bestrijkt drie eeuwen muziek, vanaf begin zestiende eeuw. Speelt u ook fortepiano? Belder: "Ik zou eens een opname van variaties van Mozart maken. Omdat de dynamiek van deze muziek op een klavecimbel niet tot haar recht komt, besloot ik ze op een fortepiano te spelen. Maar Schubert is wel het "nieuwste" wat ik doe. Schubert is nog retorisch, dat wil zeggen verhalend. Neem in Winterreise het lied Die Krähe: je hoort de kraaien klapwieken en zo laat ik dit natuurlijk horen." Inderdaad, de pianopartij is deze liederencyclus geheel evenwaardig aan die van de zanger. "Nico en ik kenden elkaar al langer en toen ik een pianoforte had, besloten we een keer Winterreise te doen. Voor het eerst in Leiden in café De Burcht, vijftien jaar geleden." In het zaaltje ernaast bedoelt hij, vlakbij Nico van der Meels huis. Belder neemt een van zijn pianofortes mee, een kopie van een instrument uit Schuberts dagen. Een 'Anton Walter' uit het atelier van de befaamde Belgische pianobouwer Chris Maene. De klank ervan is "licht en transparant" en daarmee legt Belder een verhaalkracht aan de dag waarin hij zich van der Meels gelijke is. Aldus zondag een Winterreise als in Schuberts dagen.

Kaarten bij de Rijnlandse Boekhandel, anders is reserveren aanbevolen tickets@musaix.org. Zie ook www.muziekkamer-oegstgeest.org.

Uit de krant

Uit de krant