Afbeelding

Bouwverkeer door Poelgeest

Politiek

Opnieuw is er discussie over de (toekomstige) verkeerssituatie in Poelgeest. De wijk Poelgeest is door de jaren heen in kleine hapjes tegelijk gebouwd omdat er voordat men ging bouwen geen integraal bestemmingsplan gereed was. Om toch te kunnen bouwen, werden telkens vrijstellingen geregeld via zogenaamde artikel 19-procedures.

Door Willemien Timmers

In 1999 vonden de eerste bewoners van Poelgeest hun plekje in de wijk. Deze mensen van het eerste uur hebben in de afgelopen zeventien jaar de wijk tergend langzaam zijn vorm zien krijgen, en hebben lang moeten wachten op allerlei voorzieningen als een winkelcentrum en een wijkpark.

Een andere eigenschap van de wijk is dat oorspronkelijk Poelgeest met een tunnel verbonden zou worden met de Leidse Merenwijk. Om toekomstig sluipverkeer van Leidenaren naar de A44 tegen te gaan, werd toentertijd bedacht dat een slingerende weg door de wijk (in een U-vorm) de forensen wel af zou schrikken. In de bouwplannen kwam derhalve geen rechtstreekse weg tussen de Lange Voort en de Clusiushof die aan de tunnel (en oorspronkelijk zelfs aan een station) zou grenzen.
In 2004 sloten Leiden en Oegstgeest echter een overeenkomst dat er geen tunnel zou komen, maar een extra brug over de Haarlemmertrekvaart. Toen lag de blauwdruk van de wijk-met-tunnel evenwel al vast.

Door de jaren heen is over een rechtstreekse route vanaf de brug naar de noordkant van de wijk, de zogenaamde Holle Mare route, veel gediscussieerd. In 2009 werd er zelfs een burgerinitiatief ingediend om de weg op de kaart te krijgen, maar planologisch, bestemmingsplan-technisch en politiek bleek zo'n plan telkens niet haalbaar.

Het allerlaatste project in Poelgeest, de Kasteeltorens, gaat vanaf 2017 eindelijk gebouwd worden. Met het grondwerk is al begonnen. Gevolg van het feit dat de bouw van Poelgeest is verspreid over twee decennia, is dat oorspronkelijke bouwwegen inmiddels (deels) zijn opgeruimd, en dat bouwverkeer en bouwen van de torens nu relatief meer overlast zal geven.

Wie een snelle blik op de kaart werpt, ziet dat het zware bouwverkeer voor het project Kasteeltorens de grote 'U' moet maken door de wijk, langs de school om uiteindelijk bij de bouwplaats aan de oostkant van het Vroege Vogelspark uit te komen.

In de komende jaren, voordat de vijf appartementencomplexen gebouwd zijn, zal dat heel wat overlast geven. Daarom is een aantal inwoners van Poelgeest de actie 'Geen bouwweg door Poelgeest' gestart. "De gemeente Oegstgeest is van plan om al het bouwverkeer voor het project 'Kasteeltorens' niet over de oude bouwweg, maar door de hele wijk te laten rijden. Met het oog op veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van onze wijk willen wij ons tegen dit plan verzetten," stellen de initiatiefnemers in een flyer die huis en huis is verspreid en op de diverse groepen online is gedeeld. De online petitie krijgt veel bijval van wijkbewoners. Inmiddels hebben al meer dan 400 mensen ondertekend.

Hoekhuis

Om de 'U' te omzeilen, zou de oude bouwweg (een soort van Holle Mare route) weer geopend moeten worden. Dit terwijl deze na de bouw van de zogenoemde 'Renbaan Noord' eindelijk voor een deel normaal was ingericht. Deze oude bouwweg liep acht jaar langer dan de afspraak was op twintig centimeter afstand van het huis op de hoek van de Hugo de Vrieslaan, en voor een deel over de grond van Jachthaven Poelgeest.

Uit navraag blijkt dat de bewoners van het hoekhuis was toegezegd dat er bij de oplevering van hun woning een fietspad langs het huis zou lopen. Ook kregen zij zwart op wit dat er geen Holle Mare route zou worden aangelegd. Acht jaar lag het hoekhuis echter tóch naast een (bouw)weg. Om de leefbaarheid nog enigszins op peil te houden, maakten de bewoners destijds afspraken met de gemeente. Deze afspraken hadden met name betrekking op het draaglijk houden van de rijtijden van het bouwverkeer (de eerste vrachtauto's kwamen al om 4.00 uur 's morgens langs). Ook werd afgesproken dat er na 1 januari 2014 geen verkeer meer langs het huis zou gaan, zodat scheuren in het huis gerepareerd konden worden, en er eindelijk in rust gewoond zou kunnen worden.

Er zal nu door de gemeente een goede oplossing gevonden moeten worden om alle bouwmaterialen veilig op de plaats van bestemming te krijgen. Op de diverse Facebook-groepen laten veel bewoners duidelijk weten het bouwverkeer door de wijk niet te zullen tolereren.

Transport over de openbare weg om de bouwplaats te bereiken is overigens 'gewoon' geoorloofd.

Opnieuw aankloppen bij 'het hoekhuis' zal de gemeente waarschijnlijk niet doen, om de reden dat hun geduld al jarenlang op de proef gesteld is geweest. Bovendien zou voor een dergelijke 'directe bouwweg' grond van de jachthaven gekocht moeten worden, en die hebben ook net alles op orde.

opgave

Wethouder Tönjann staat voor een moeilijke opgave. De gebrekkige planning van het verleden lijkt haar te dwingen te moeten kiezen uit twee kwaden. "Bouwverkeer van deze orde heeft hoe dan ook grote invloed op de wijk," laat zij in een reactie weten. "Het college is goed op de hoogte van de situatie en heeft ook begrip voor de zorgen van de inwoners van Poelgeest over het toekomstig bouwverkeer en de veiligheid in de wijk. De gemeente heeft de veiligheid zeer hoog in het vaandel staan, ongeacht de route. De gemeente heeft inmiddels de mogelijkheden op een rij gezet zodat er een goede afweging gemaakt kan worden. Dit in samenspraak met de aannemer, die uiteindelijk verantwoordelijk is voor het bouwverkeer. De inwoners van Poelgeest zullen op korte termijn nader geïnformeerd worden over de bouw. Wij gaan zo snel mogelijk in gesprek met de initiatiefnemers van de petitie."

Welke keus er ook gemaakt wordt, (sommigen stellen zelfs voor het bouwverkeer via het Trekvaartplein en de Jac. P. Thijsselaan de wijk in te laten rijden), duidelijk is wel dat de bouwoverlast nog wel een aantal jaar zal gaan duren. Volgens Evelien Padberg van Scholtens Projecten in Wognum hoopt men in het derde kwartaal van 2018 de eerste twee Kasteeltorens op te leveren. In het totaal zullen er vijf gebouwd worden, waarvan de laatste nog wacht op een vergunning. "Afhankelijk van de verkoop van de appartementen in deze eerste twee torens, ze zijn nog niet allemaal verkocht, kunnen we een inschatting maken wanneer de andere torens gebouwd gaan worden. Daar kunnen nu nog niets over zeggen."

Uit de krant

Uit de krant